Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


Üzleti hálózatok

Az üzleti gyakorlatban bekövetkezett és cikkünk bevezető részében ismertetett változások jól illusztrálják azt, mit is tekinthetünk üzleti hálózatnak. Az üzleti hálózatot értelmezhetjük két vagy több, egymással összefüggő üzleti kapcsolat csoportjaként, ahol minden egyes üzleti csere a kollektív szereplőként értelmezett vállalatok között megy végbe (Emerson, 1981). Az összefüggés mértéke avagy a kapcsolódottság foka ebben az esetben – annak mértékét mutatja meg, hogy mennyire „függ az egyik kapcsolaton belüli csere a másik kapcsolaton belüli cserétől (vagy éppen egy csere meg nem valósulásától)” (Cook és Emerson, 1978: 725). Ezenfelül két szóban forgó, egymással összefüggésben álló kapcsolat direkt vagy indirekt módon további kapcsolatokhoz kötődik, amelyek – lévén a szóban forgó kapcsolatok egy tágabb üzleti hálózat részei – szintén képesek bizonyos fokú hatást gyakorolni működésükre. Ahogy azt az 1. ábrán láthatjuk, a központi kapcsolat, az egyik vagy a másik (azaz a beszállító vagy a megrendelő pozíciójában található) fél révén számos további kapcsolathoz kötődik. Ezek között vannak olyan kapcsolatok is, ahol a harmadik kooperáló fél egy és ugyanazon cég.21

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave