Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


Összefoglalás

A cikk célja annak bemutatása, hogy milyen hozzájárulást jelent a stratégiai menedzsment fogalmi kereteinek kialakításához, ha a hálózati megközelítést alkalmazva vizsgáljuk a szervezetkörnyezet viszonyát. Munkánkat néhány olyan feltételezés áttekintésével kezdjük, amelyek a jelenlegi stratégiaimenedzsment-dogmák alapjául szolgálnak. Ezt követően röviden bemutatjuk a szervezetkörnyezet hálózati modelljét, és e modell szemszögéből tárgyaljuk a stratégiaimenedzsment-dogmák három központi kérdését: (1) a szervezeti határok problémáját, (2) a szervezeti hatékonyság meghatározóit és (3) az üzleti stratégia irányításának folyamatát. Vizsgálatunk eredményeként megállapítható, hogy a stratégiaimenedzsment-dogmák nem tarthatóak, szükség van ezek megváltoztatására. A hálózati modell a szervezet és a környezet kapcsolatát úgy írja le, mint az egymással folyamatos kölcsönhatásban álló szereplők kapcsolatainak szövevényét, amellyel a szervezet kölcsönhatásban van, és amely saját jelentőséggel és szereppel ruházza fel a szervezetet. Érvelésünk során ebből a megközelítésből indulunk ki. Ez a felfogás azonban feltétlenül szemléletváltozást kíván a szervezet viselkedésének megértésében: a szervezet belső forrásainak elosztása és felépítése helyett a hangsúly a szervezet saját tevékenységének és forrásainak a környezet többi szereplőjével való összekapcsolódásán van. Ez a szemléletváltás azonban együtt jár a szervezeti hatékonyságnak az eddigiektől némileg eltérő értelmezésével: mit is jelent ebben az esetben a szervezeti hatékonyság és hogyan lehet azt kezelni?

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave