Gelei Andrea, Mandják Tibor (szerk.)

Dzsungel vagy esőerdő?

Az üzleti kapcsolatok hálózata


Hogyan kellene együttműködniük az üzleti hálózat szereplőinek?

Azzal az egyértelmű kérdéssel kezdtük tanulmányunkat, vajon hogyan kellene együttműködniük az üzleti hálózat szereplőinek? A válasznak egyértelműen a gazdálkodástudomány kutatóiban és a gyakorló szakemberekben egyaránt meglévő korlátok felismerésén kell alapulnia. A gazdálkodástudomány képviselőinek célja lehet az, hogy olyan eszközöket fejlesszenek ki, amelyek segítik a vállalatvezetőket környezetük megértésében. Semmiképpen nem mondhatják meg azonban számukra, konkrétan mit tegyenek, hogyan döntsenek. A kutatók nem képesek arra, hogy megjósolják egy hálózat fejlődésének irányát, de még arra sem, hogy előre jelezzék egy konkrét hálózati akció végső hatását. Ez elsősorban az egyes szereplők lépéseinek és az erre adható válaszlehetőségeknek a nagy száma miatt nem lehetséges. A kapcsolatok alakulása leginkább egy laboratóriumi tesztelés folyamatához hasonlít, egy olyan folyamathoz, melyet többé-kevésbé lehet csak tudatosan és nagy hatékonysággal elvégezni. A vezetőknek pedig azt kell elfogadniuk, hogy meglévő hálózati pozíciójuk a felmerülő, számukra megoldandó problémák nem mindegyike szempontjából optimális. A hálózati pozíció megváltoztatása komoly stratégiai feladat, és csak hosszú távon lehet sikeres. A hálózatok a sokszínűségre épülnek, ennek ellenére vannak azonban rendszerszerű tulajdonságaik is. Ez azt jelenti, hogy a vezetőknek az üzleti kapcsolatokban zajló helyes viselkedésével és az egyes interakcióik kezelésével kapcsolatos kérdéseire nem lehet általánosítható választ adni. A válasz mindig az adott helyzettől és kontextustól függ. Stratégiai siker a hálózatban nem érhető el szép, tiszta megoldások vagy standard megközelítések révén. A tanulmány elsősorban arra kíván rávilágítani, mennyire fontos, hogy megértsük a saját viselkedésünk és a mások viselkedése mögött megbújó okokat, motivációkat, a hálózat dinamikáját. Ebből következően az interakciók megfelelő kezelése új, helyes kérdések felvetésén és nem optimális megoldások keresésén nyugszik.

Dzsungel vagy esőerdő?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 868 2

Minden gyakorló menedzser, minden az üzleti tudományokat különböző szinten tanuló hallgató részére életbevágóan fontos azoknak a komplex üzleti hálózatoknak a megértése, amelyekben a vállalatoknak tevékenykednie kell. Ez a könyv az üzleti hálózatokra vonatkozó legfontosabb cikkek gyűjteménye, egyben avatott vezetőként segíti az olvasót az üzleti hálózatok megértésében és az azokban való eredményes cselekvésben. Meggyőződésem, hogy értékes olvasmány mindazok számára, akik érdeklődnek a modern üzleti élet valósága iránt.

David Ford

a „Business Marketing" könyv szerkesztője és társszerzője

a business marketing professzora

az IMP Group egyik alapítója

Az IMP kutatócsoport képviselői nem a vállalatot, hanem az üzleti kapcsolatot tekintik a gazdaság alapegységének. Vallják, hogy egy vállalat egyedül üzleti kapcsolatai révén nyerheti el értelmét. E kapcsolatok szövete maga az üzleti hálózat, mely globalizálódó világunkban mindinkább a versenyképesség, az innováció forrásává válik. Ajánlom e könyvet mindazoknak, akik szívesen bővítik ismereteiket e megközelítéssel, illetve azon fogalmakkal, melyek révén a hálózati gazdaság belső törvényszerűségei még inkább megragadhatóvá, elemezhetővé válnak.

Hernádi Zsolt

a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-mandjak-dzsungel-vagy-esoerdo//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave