Jászberényi Melinda, Zátori Anita, Ásványi Katalin (szerk.)

Fesztiválturizmus


A kutatás eredményei

A kutatásba bevontak számára a kultúra szignifikáns, elsődleges motivációt jelent: a legjelentősebb tényező a desztinációk kiválasztásában, illetve a tartózkodás időtartamát tekintve. A kulturális fogyasztás szabadidős tevékenységként nagyon fontos szerepet játszik körükben: a válaszadók 39,1%-nak a kulturális fogyasztás a legjelentősebb szabadidős tevékenysége, és csupán 1,7% számára nem fontos szabadidős tényező. A kulturális fogyasztás mint turisztikai élmény jelentőségét részben alátámasztja, hogy a válaszadók döntő többségének (47,7%) kulturális eseményeken való részvétele 2008 óta érdemben nem változott, míg azoknak az aránya, akik a bázisév óta több eseményt látogattak, a gazdasági válság ellenére is 25,9% volt. A kultúra mint szabadidős és turisztikai motiváció erőssége, valamint a kulturális-turisztikai fogyasztás aktuális szintje közötti korrelációs vizsgálat gyenge kapcsolatot mutat (r = 0,290, szig. = 0,000): bár a gazdasági válság hatásait a vizsgálat minden résztvevője tapasztalta (főként az átlagos jövedelemmel rendelkezők), azok, akik erőteljes kulturális motivációval bírnak, tettek erőfeszítéseket kulturális fogyasztásuk fenntartása érdekében, főként úgy, hogy életük egyéb területein hoztak áldozatokat. A krízissel való megküzdés lehetséges módjának bizonyult például – a KSH (2013ab) adatai által is igazoltan – a kulturális attrakciók vagy rendezvények felkereséséhez kapcsolódó hosszabb nyaralások rövidebb látogatásokra, sokszor egynapos utakra való cseréje, melynek során a fogyasztói magatartásban bekövetkező változás miatt a résztvevők a turizmus informális, láthatatlan szférájában maradtak.

Fesztiválturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

Nyomtatott megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 454 008 3

A fesztiválok, a fesztiválturizmus talán nem túlzás, a turisztikai kínálat csúcseseményei. Magyarország, amely Fesztivál-nagyhatalommá nőtte ki magát, turisztikai vonzereje jelentős, de regionális összehasonlításban nem tartozunk az élmezőnybe. Azért dolgozunk, hogy Magyarország vitán felül a Régió turisztikai központjává váljon pár éven belül. Ehhez kiváló, vonzó, innovatív és nem utolsósorban társadalmi, gazdasági szempontból hasznot hozó fesztiválok is kellenek. Vigyék hírünket a nagyvilágban és adjanak maradandó élményt magunknak és vendégeinknek.

Dr. Bienerth Gusztáv

turizmusért felelős kormánybiztos

A tanulmánykötet a turizmus és a kultúra határán elhelyezkedő, napjaink szabadidő eltöltésében meghatározó szegmenst képező, korszerű témát tárgyal. A munka széleskörűen hasznosítható a magyar nyelvű felsőoktatásban, különösen a turizmus-vendéglátás, turizmusmenedzsment és a legkülönbözőbb kulturális tanulmányokat felölelő szakokon. A kötet megközelítésmódja rendkívül transzdiszciplináris, a tanulmányok ismereteken átívelő, az eredmények tárházát több dimenzióban (társadalom, gazdaság, környezet) felvonultató szemléletűek.

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

A Magyar Fesztivál Szövetség elnökeként, Kapolcs és egyéb fesztiválok alapítójaként - de zeneszerző-előadóművészként is - örülök a kötetnek, amely igényes „olvasata" a sokunkat érintő fesztiválvilágunknak. Elemzései, esettanulmányai nem csak tudományos ismereteket, száraz áttekintést, de izgalmas betekintést, színes élményt nyújt szervezőnek, szakembernek, sőt a fesztiválok iránt érdeklődőnek egyaránt. Sűrű köszönet a létrehozóknak.

Márta István

Magyar Fesztivál Szövetség elnöke

Egy-két évtizeddel ezelőtt ösztönös mozdulatokkal indítottuk el fesztiváljainkat, amelyek sikertörténetek lettek, ezzel is mutatva, hogy jó érzékkel tapintottunk rá egy közösségi igényre. Ha tizenöt évvel ezelőtt már létezett volna ez a könyv, akkor a fesztiválok előtt ezzel kezdtem volna, de az is biztos, hogy minden fesztiválszervezőnek kötelező olvasmánnyá tenném.

Rókusfalvy Pál

kommunikációs szakember, fesztiválszervező

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jaszberenyi-zatori-asvanyi-fesztivalturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave