Poór József (szerk.)

Menedzsment-tanácsadási kézikönyv

Innováció – megújulás – fenntarthatóság


A menedzsment-tanácsadói tevékenység alkalmazásának jövőbeni útjai, lehetőségei a közigazgatásban

A „Közszolgálati humán tükör 2013” című kutatással feltárt jelen helyzet és a rendszermodell fokozatos bevezetésétől remélt jövőbeni állapot elérése között feszülő – sok szempontból jelentősnek mondható – minőségi különbség sikeres áthidalása szempontjából a menedzsment-tanácsadói munkában rejlő lehetőségeket az illetékeseknek mindenképpen ki kellene használniuk. Ahogy jeleztük, a napjainkban meghatározó szerepet kapott NWS közmenedzsment irányzat szerint folytatott gyakorlat – az NPM nézetegyütteshez képest – némileg megnehezítette a menedzserelvek és -megoldások, valamint a külső tanácsadói tevékenység közigazgatáson belüli alkalmazását, de nem tette azt lehetetlenné, nem zárta ki a fejlesztésre irányuló munkák sorából. A menedzsment-tanácsadók táborában korábban is megtaláltuk a közigazgatáson belül tevékenykedő, ún. belső tanácsadókat, szakértőket és az üzleti szférából érkező, ún. külső tanácsadókat. Míg az NPM előretörése idején a külső menedzsment-tanácsadók voltak többségben, addig az NWS regnálása alatt a belső tanácsadók létszáma, szerepe, jelentősége nőtt meg. Nehéz állást foglalni a tekintetben, hogy melyik megoldás tekinthető ideálisabbnak, hatékonyabbnak. Az elmúlt évtizedek tapasztalatai azt látszanak bizonyítani, ha a közigazgatás működésére irányuló, valamint a személyi állomány felkészültségét, kompetenciaszintjének emelését szolgáló fejlesztéseket, a szükségesnek tartott menedzsmentelvek és -gyakorlat közvetítését kizárólag külső menedzsment-tanácsadókra bízzák, az önmagában nem minden esetben vezetett a remélt eredmény eléréséhez. Számtalanszor előfordult, hogy a külső tanácsadók – figyelmen kívül hagyva a közigazgatás bonyolult, beszabályozott működési környezetét, feltételrendszerét, az üzleti közegtől eltérő szervezeti kultúráját, irányítási rendszerét, az állomány szemléletét és gondolkodásmódját, a megrendelt feladatellátástól remélt eredményeket stb. – az általuk jónak tartott, a versenyszférára kidolgozott sztenderd megoldásokat akarták – a valóban szükséges átalakítások, adaptáció nélkül – ráerőltetni az érintett közigazgatási szervezetekre. Sokszor az a tény akadályozta meg a fejlesztések sikerét, a menedzsmentgyakorlatok elterjesztését, hogy a külső tanácsadókat eleve bizalmatlanság vette körül, úgy a vezetők, mint a beosztott munkatársak többsége részéről. Azt is gyakran meg lehetett figyelni, hogy a feladatellátásban, a projektben közreműködő kormánytisztviselők, köztisztviselők által a munka során elfogadott, támogatott megoldásokról később ugyan ők azt gondolták, azt mondták: ezeket a módszereket, eljárásokat ebben a közegben nem lehet sikerrel alkalmazni. E megnyilvánulások hátterében legtöbbször az húzódott meg, hogy a külső tanácsadókat a kérdéses közegben nem tartották elég hitelesnek. A legtöbb projekt megvalósítására rendelkezésre álló pályázati forrás lehívása után, a közigazgatási szervezeteknek általában nem nyílt lehetőségük arra, hogy a munka szükséges folytatásához, az elért eredmények fenntartásához továbbra is igénybe vegyék a külső menedzsment-tanácsadók tudását, tapasztalatát. Ezért a rengeteg befektetett munka, a megkezdett fejlesztés – a fenntarthatóság biztosításának hiányában – lényegében elveszett, sőt a remélt változás elmaradása miatt, nehezebb helyzet alakult ki, mint a munka megkezdése előtt volt.

Menedzsment-tanácsadási kézikönyv

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 011 3

800 oldalas könyv a tanácsadásról a digitalizáció korában?! Igen! Tegyék félre előítéleteiket! Sokaknak adhat ötleteket, javaslatokat és megoldásokat, a vezetői feladatokat is ellátók számára, és nem csak a vállalati szférában. A hazai tanácsadói szakma elismert vezetői, tanácsadói, trénerei és oktatói adnak gazdag menüt ehhez. Ízlelgessék és emésztgessék! Élvezetes és építő!

Czakó Erzsébet egyetemi tanár, igazgató

Budapesti Corvinus Egyetem,Gazdálkodástudományi Kar,

Vállalatgazdaságtan Intézet

A globális válság rádöbbentette a vállalatok többségét arra, hogy a sikeres túlélés, a megváltozott feltételekhez történő gyors alkalmazkodás menedzseléséhez nincs kellő tudásuk. Arra is rádöbbentek, hogy hiányos vezetői kompetenciáikat a legolcsóbban és legszakszerűbben külső tanácsadó cégekkel együttműködve erősíthetik meg. Ez a kézikönyv színvonalasan áttekinti a tanácsadói szolgáltatások széles körét, nemcsak vállalati vezetőknek ajánlható, de kiválóan használható a felsőoktatásban is.

Lengyel Imre, az MTA doktora, Akadémiai Díjas egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem

Amióta az innovatív tanácsadói képességek a siker kulcsfontosságú elemévé váltak a tudásalapú szakmai szolgáltatások esetében, egy ilyen komplex és sokrétű könyv nagyon hasznos forrása lehet a tanácsadók állandóan bővülő tudásbázisának.

Aaron Michelin ügyvezető igazgató

Enersense International Oy Gyakorló HR szakemberként, szervezetfejlesztőként folyamatosan dolgozom tanácsadókkal, legyenek azok belső avagy külső tanácsadók. Alapvetően a HR szerepe is a folyamatos belső fejlesztés és fejlődés biztosítása - ez a tevékenység a felgyorsult környezetben sokszor jár együtt dilemmákkal, és keressük a tapasztalati tudást hozzá. Ehhez a munkához kiváló kiinduló és összefoglaló művet tart a kezében az olvasó. Nélkülözhetetlennek tartok egy ilyen átfogó művet a vezetők, szervezeti szakemberek és külső tanácsadók polcáról.

Bárdos Andrea szervezetfejlesztési vezető

Bonafarm Csoport

Hivatkozás: https://mersz.hu/poor-menedzsment-tanacsadasi-kezikonyv//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave