Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


Összegzés

A hollywoodi sikerfilmek szinte monopolhatalommal uralják a multiplex mozikat, és biztos nézői közönségre számítanak a televíziós sugárzás idején is. Az európai filmeknek, köztük a művész- és dokumentumfilmeknek sokkal szűkebb lehetőségeik vannak, ha a globális piacon kívánnak megmutatkozni, és ha a közönség figyelmét kívánják elérni. A filmfesztiválok azok a kulturális és művészeti rendezvények, ahol a nem mainstream filmek bemutatkozhatnak, és kritikai, valamint közönség-visszajelzéseket kapnak. A filmfesztiválok azonban az elmúlt évtizedek alatt kulturális iparági befolyásukat is egyedülállóvá tették. Az 1990-es éveket megelőzően külön üzleti rendezvények szervezték azokat az iparági fórumokat, ahol a filmkészítők és filmírók a producerekkel, forgalmazókkal és értékesítőkkel találkozhattak. Azonban az elmúlt évtizedek alatt a filmfesztiválok részben átvették ezt a szerepet, és kulturális tekintélyüknek köszönhetően versenyképes platformot nyújtanak az iparági szakembereknek. Továbbá fesztiváldíjakkal és pénzjutalmakkal erősítik kulturális befolyásukat. Amennyiben egy film fesztiváldíjat nyer, média- és szakmabeli ismertséget kap, és a széles értelemben vett közönség is érdeklődni kezd iránta. A fesztiválokon való részvétel elengedhetetlen fontosságú a filmipar minden szakmai szereplőjének: a producerek, a filmtanácsok, a nemzeti filmalapok, az állami és kereskedelmi televíziós csatornák a globális piacról választhatják ki azokat a filmötleteket és terveket, amelyek leginkább a profiljukba illenek. A filmkészítők és filmírók szakmai és anyagi támogatást kaphatnak a fesztiválokon.

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave