Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


A sztár (Personality)

A színészek iránti rajongóturizmus szintén egy olyan turisztikai jelenség, amely az elmúlt évtizedekben alakult ki (Mackellar, 2006). Motiváló tényező lehet egy helyszín felkeresésére, ha ott egy híres színész vagy rendező forgatott, esetleg még forgat. A rajongóturizmus (celebrity-spotting) érdekessége, hogy a rajongók személyes érdeklődéséből, hobbijából fakad, és nem épül rá szervezett turisztikai szolgáltatás. Ebben az esetben a filmcsillagnak van olyan húzóereje, ami miatt a néző-rajongó útra kel. A rajongó egyik legfőbb célja, hogy fényképet készítsen a sztárról, vagy legalább azokról a helyekről, ahol a híresség valószínűleg feltűnhet. Olaszországban Oscar Ricci (2011) elemezte a rajongóturisták viselkedését és motivációit. A primer kutatás alapját olyan ismert női magazinok fórumjain kommentáló rajongók adták, mint az Elle és a Travel. A mélyinterjúk eredményei rámutattak arra, hogy a kitartó és elhivatott rajongó-turisták szisztematikusan gyűjtik össze azokat a helyeket, ahol nagy esélyük van sztárokkal találkozni. Ám nem elég csupán azokat a városokat beazonosítani, ahol találkozhatnak a sztárokkal. A pontos éttermet, pubot vagy szórakozóhelyet kutatják fel, abban a reményben, hogy egy celebbel közös fotót tudnak készíteni (Ricci, 2011). A közösségi oldalaknak, a Twitternek vagy a Foursquare-nek köszönhetően viszonylag könnyű megtalálni a sztárokat, amennyiben valós időben posztolják ki hollétüket az oldalakra.

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave