Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


Szállodák a filmeken

Szállodák, vendéglátó egységek számos alkalommal szolgáltak filmforgatási helyszínként, legfőképpen azért, mert hírnevük és imázsuk egy bizonyos életmóddal hozható kapcsolatba (például az isztambuli Pera Palas Hotel olyan világhírű írókat látott vendégül, mint Ernest Hemingway vagy Agatha Christie, aki a szállodában írta a Gyilkosság az Orient-expresszen című krimijét). Papp-Váry (2014) említi egy népszerű sorozat, A pletykafészek (Gossip Girl) kapcsán, hogy a New York-i Palace Hotel kulcshelyszínné vált, és a szereplők gyakran emlegetik, hogy a Palace Hotel jó hely. James Bond, a brit titkosügynök luxusigényeiről is ismert. A James Bond-filmekben szereplő szállodák egy fiktív figurának köszönhetően a luxussal és eleganciával válnak azonosíthatóvá (Cooper–Schembri–Miller, 2010). Néhány James Bond-szálloda: Peninsula Hotel (Hongkong, Kína), Stoke Park Country Club, Spa and Hotel (Buckinghamshire, Anglia), Pera Palas Hotel (Isztambul, Törökország), Taj Lake Palace (Udaipur, India), Grandhotel Pupp (Karlovy Vary, Csehország), Hotel Atlantic Kempinski (Hamburg, Németország), Hotel Cala Di Volpe (Szardínia, Olaszország), One and Only Ocean Club (Paradise Island, Bahamák), Belmond Grand Hotel Europa (Szentpétervár, Oroszország). Szállodák feltűnnek filmcímekben is, például az A Night at the Ritz (1935) és a Vacsora a Ritzben (1937) című filmek esetében (Papp-Váry, 2014).

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave