Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


Helyszínmegjelenítés (place placement) filmeken

A termékmegjelenítéshez hasonlóan (amikor ismert márkák tűnnek fel filmeken) a helyszínmegjelenítés is egyre többször alkalmazott marketingkommunikációs eszközzé vált. Ugyanakkor valódi termékmegjelenítésről vagy helyszínmegjelenésről csak akkor beszélhetünk, ha a márka vagy a desztináció fizetett azért, hogy a filmben megjelenjen (Papp-Váry, 2014). Helyszínmegjelenítés kapcsán keresztpromócióról (cross promotion) is beszélhetünk, amikor a filmprodukció és a filmes desztináció egymásnak csinálnak reklámot (Papp-Váry, 2014). A 2012-es Merida, a bátor című animációs film kapcsán a VisitScotland tematikus csomagokat és túrákat állított össze, hogy a megjelenített helyszín, a Skót-Felföld (Highlands) minél több néző számára beazonosítható helyszín legyen, és honlapjukon a filmet is reklámozták (Turák, 2014). Bolan és Williams (2008) amellett érveltek, hogy a desztinációs menedzsment szervezeteknek aktívabban kell kihasználniuk a filmek által nyújtott marketinglehetőségeket. A filmes megjelenés olyan célközönséghez is eljuttathatja a helyszín képét és nevét, amely egyébként csak költséges marketingkampánnyal lehetne elérhető. A termékmegjelenítés (product placement) és hasonlóan a helyszínmegjelenítés (place placement vagy location placement), azaz egy úti cél bemutatása játékfilmek kapcsán képes felhívni a néző figyelmét a helyszín vonzerőire és egyediségére. Egy idilli táj, a hely megfogható és megfoghatatlan elemeinek bemutatása hatásos eszközei lehetnek a desztinációs marketingnek (Echtner–Ritchie, 1993; Hudson–Ritchie, 2006b).

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave