Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


A filmforgatást megelőző együttműködés

Azokban az országokban, ahol a turisztikai marketing állami irányítás alá tartozik, fontos, hogy a döntéshozók tényleges kezdeményezésekkel segítsék az országban forgatni kívánó stábot, sőt mindent megtegyenek azért, hogy minél több produkciót az országba csalogassanak. Mint korábban láttuk, a filmtanácsok részben állami irányítás alá esnek, van olyan példa, ahol a filmtanács a turisztikai minisztérium hatásköréhez tartozik. Baz Luhrmann Ausztrália című filmjét az ország turisztikai hivatala éves büdzséjének 20%-ával támogatta, mert egyfajta országreklámnak szánták, és bíztak abban, hogy a film a Krokodil Dundeehoz hasonló „turistainváziót” vált majd ki (Papp-Váry, 2014). A Bahama-szigeteken (a Bahamas Film and TV Commission révén) például a minisztérium megkapja a forgatókönyvet, és már a kezdeti fázisoktól fogva részese a produkciónak, így hozzájárulhat ahhoz, hogy a helyszín pozitív megvilágítást kapjon. Az együttműködés már 1965-ben is profitáló volt, amikor a Beatles Help! című filmjének néhány jelenetét a Bahamákon forgatták. Továbbá a Bahamák biztosították a helyszínt 2005–2006-ban A Karib-tenger kalózai 2 és 3 forgatásához, és 2006-ban a Casino Royale néhány jelenetéhez.

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave