Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


A filmgyártás földrajzi sajátosságai

A filmgyártásban és -forgalmazásban érdekelt transznacionális óriásvállalatok egyértelmű központja Los Angeles (Christopherson, 2006). Az 1980-as évektől kezdődően a hollywoodi filmstúdiók kiszervezték (outsourcing) a filmgyártás egyes fázisait, megnövelve ezzel a közép- és kisvállalkozások szerepét, ugyanakkor a Nagyok (Majors) továbbra is irányításuk alatt tartják a filmipart. A 2000-es évek elején hat konglomeráció – Viacom, Time Warner, NBCUniversal, Sony, Fox és Disney – uralta az amerikai szórakoztatóipar gyártási és terjesztési iparágát. Együttesen a főműsoridőben adásba került és reklámblokkot tartalmazó programok 98%-át tartották ellenőrzésük alatt (Christopherson, 2006). A hollywoodi gyártású filmek nem csupán az Egyesült Államokban, hanem a globális filmpiacon is vezető pozíciót foglalnak el. Európában a nemzeti filmek gyártása, forgalmazása és bemutatása az európai uniós, az állami és regionális támogatásoknak köszönhetően egyre nagyobb szerepet kap, bár az amerikai filmek dominanciája mellett továbbra is eltörpül (Crane, 2014).

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave