Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


A gasztroturizmus és a gasztrofilmek összefüggései

Egy úti cél népszerűsítésében fontos szerepet játszanak a filmek és a gasztronómia. A gasztronómiai témájú filmeken és a televíziós programokban maga a helyszín is vonzerővé válhat (Busby et al., 2012). Az oly népszerű, sütéssel, főzéssel, borokkal és különlegességekkel foglalkozó gasztroműsorok ráirányítják a figyelmet a tájegységekre és régiókra. Számos magyar televíziós műsorban (például a Gasztroangyal Erdélyben című adásban) a főzés hátteréül szolgáló helyszín fontos szerepet tölt be, mivel a nosztalgiával felidézett ételek és italok, a helyi alapanyagok, az étel elkészítésének módja és a hozzá kapcsolódó történetek vonzóvá varázsolják a helyszínt. Bizonyos tipikus fogások a nemzeti identitást türközik, történelmi aspektusai miatt az Alföldön vagy Erdélyben készített ételek ilyen nosztalgikus étkek. Az ételek, számos egyéb megfogható és megfoghatatlan kulturális örökség mellett, a regionális és etnikai identitást képviselik, csakúgy, mint a vallás, a nyelv és a folklór (Metro-Roland, 2013).

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave