Irimiás Anna

Filmturizmus

A filmek és televíziós sorozatok turisztikai szerepének és hatásainak geográfiai vizsgálata


Az európai filmfesztiválok geográfiája

A filmfesztiválok meghatározó kulturális események a filmek művészi értéke, társadalmi mondanivalója és az európai kultúra egyedülálló gazdagságát tekintve. Továbbá fontos tény, hogy egyes fesztiválok már több mint 50 éve nyújtanak platformot a filmgyártás szakmai közönségének. A filmfesztiválok olyan szakmai és kulturális platformot alkotnak, ahol a művészet, a kultúra, az identitás, valamint a politikai érdekek és üzenetek, a kereskedelem és értékesítés összemosódnak; olyan időszakos rendezvények, amelyek művészeti (és kereskedelmi) értéke a filmekhez, a filmgyártás folyamatához és a filmes iparág szereplőihez kötődik (Evans, 2007). A filmfesztiválokon való részvétel presztízsértékkel bír (magas fokú szimbolikus tőke), és a fesztiválon díjazott filmek a művészvilág általi elismerést szimbolizálják. A vörös szőnyeg, a díjátadó ünnepség, amelyet a nagyobb televíziós csatornák közvetítenek, az újságírók, felvonuló sztárok körüli fotósok és tévések hada mind olyan szimbolikus elemek, amelyek hitelesítik a rendezvényt és gerjesztik annak népszerűségét. A fesztiválok továbbá lehetőséget biztosítanak a rendezőknek a bemutatkozásra vagy a már meglévő hírnevük megerősítésére, így az ismert és kevésbé ismert alkotók és műveik láthatóvá válnak. A szórakoztatás mellett a filmfesztiválok elsődleges célja, hogy a filmipar kulturális és gazdasági befolyását erősítsék.

Filmturizmus

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 876 7

A Lumière fivérek 1895-ben meghökkentőt alkottak: mozgóvá tették az évezredeken keresztül statikusan ábrázolt valóságot, megteremtették a mozit. Irimiás Anna 120 évvel később a filmipart a turizmuskutatás fókuszába helyezte, ezzel új irányt szabott az utazásról való gondolkodásnak. Az üzleti szféra érdeklődését élvező és a tudományos berkekben is elismert filmturizmus napjaink turisztikai piacának azon résterméke, amely alapvetően a filmforgatások helyszíneinek felkeresésére épít. A könyv a filmturizmus tanulmányozására tudományokon átívelő módon vállalkozik, ugyanakkor a filmek és utazások iránt érdeklődő Olvasónak is sok szórakoztató információt nyújt. A földrajz-, a közgazdaság-, a művészettudomány és a kulturális antropológia ismereteit ötvözve kalauzolja az Olvasót a filmrendezők komponálta álomvilág és a turisztikai desztinációk értékesítését végzők valósága közötti mezsgyén.

Mindazoknak ajánlom e könyvet, akik a szabadidőipar bármely szegmensében érintettek, legyenek azok a térrel, a kultúrával, a gazdasággal vagy akár a művészetekkel foglalkozó szakemberek, ám főként ajánlom mozi- és utazásrajongóknak. Higgyék el, meghökkentő lesz!

Michalkó Gábor

tudományos tanácsadó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet

Két világ találkozása. A szerző igazi, modern turisztikai szakember, aki a köteten keresztül nem csupán tudományterületének rendkívül alapos ismeretéről tesz tanúságot, de személyes indíttatású kutatási kíváncsiságának köszönhetően egy átfogó, széles körű, az egész világot felölelő tudást nyújtó művel gazdagítja a turizmusirodalmat. A turisztikai és a filmes szakemberek, döntéshozók és az „amatőr” filmrajongók is haszonnal forgathatják, a leírtak pedig minden bizonnyal katalizátorként hatnak a filmturizmusban rejlő lehetőség jövőbeni kiaknázására hazánkban. A modern tudományok elvárásaihoz maximálisan igazodó tartalmat jól szerkesztett fejezetek, számos gyakorlati példa és olvasmányos stílus kíséri. FELVÉTEL INDUL!

Sulyok Judit

a Pannon Egyetem adjunktusa

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-filmturizmus//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave