Veres Zoltán, Hoffmann Márta, Kozák Ákos (szerk.)

Bevezetés a piackutatásba


Vásárlóerő-osztályozások

A célcsoportok pontos meghatározásában az életstílus vagy fogyasztói magatartás alapú szegmentációk szolgálnak kiindulópontként, egy ennél szükségképpen durvább, pusztán a fogyasztók vásárlóerejét figyelembe vevő osztályozás is gyakran alkalmazott eszköz, azonban elsősorban a globális jelenlétű vállalatok körében. A multinacionális cégek egy-egy piacra történő belépés, vagy az adott piacra vonatkozó tervezés idején gyakran teszik fel azt a kérdést, hogy mekkora egyáltalán egy ország piaca, azaz hány millió olyan fogyasztó van, aki potenciálisan az adott termék vagy szolgáltatás vásárlója lehet. A kérdés megválaszolásához szükséges valamilyen sztenderdizált mutató, amely összemérhetővé teszi az egyes országok fogyasztói csoportjait, hiszen más lehetőségei vannak egy magyar és egy osztrák középosztálybeli fogyasztónak, ezért nem elegendő pusztán a társadalmi státusz figyelembevétele, de az árszínvonal is eltérő a két országban, ezért a nominálisan összemért jövedelmek sem igazítanak el. A probléma megoldására gyakran használt eszköz a jövedelemosztályok helyett az úgynevezett vásárlóerőparitással (PPP: Purchasing Power Parity) korrigált mutatók használata (figyelembe veszik, hogy egy ország árviszonyai mellett mennyi termék vásárolható egységnyi jövedelemből), de ez sem igazi megoldás, hiszen az egyes országok rendkívül eltérő adómértékei miatt (amely éppúgy érvényes a jövedelemadókra, mint a forgalmi adókra), még az összemérhetővé tett, vásárlóerő-paritáson számított jövedelmek sem alkalmasak a közvetlen egymás mellé állításra. Ennek az összehasonlíthatósági problémának a kezelésére dolgozott ki az ESOMAR, a piackutatók nemzetközi szervezete egy nemzetközi klasszifikációt (ESOMAR, 1997) (10.1. táblázat).

Bevezetés a piackutatásba

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 003 8

Vannak azok a szakkönyvek, amiket álmatlan éjszakákon veszünk elő altató helyett. Na, ez a könyv garantáltan nem az. Jó érzés töltött el, amikor először végiglapoztam. Lám csak, lehet egy magyar nyelvű piackutatási szakkönyv is érdekes, olvasmányos, egyben professzionális. És gyakorlatias, a legfejlettebb módszertanok csínja-bínja benne van világos példákkal alátámasztva. Sokkal tovább megy az alapoknál, A tapasztalt marketingesnek is rengeteg jó tippet, javaslatot tartogat. A jobb cégek a kutatásra ma már nem költségként, hanem beruházásként tekintenek. Ennek a beruházásnak akkor a legjobb a megtérülése, ha minden résztvevő - a piackutató, a marketinges, de még a pénzügyi vagy a csúcsvezetők is - egy nyelvet beszélnek. Ezt a könyvet mindenkinek ajánlom szíves fogyasztásra.

Müller Kornél,

Senior CMi Director, Unilever Europe, Rotterdam

Ajánlom ezt a könyvet mindazoknak, akiknek kutatási kérdéseik vannak, akik látni szeretnék a kérdésekre kapható válaszok optimális módszereit. Ajánlom azoknak, akik időről időre frissítik tudásukat, hiszen ez a kötet a marketing szakmai könyvtár elengedhetetlen darabja. Ajánlom az új kollégáknak, akik most ismerkednek a szakma ezen területével, és stabil tudásbázisra vágynak. Az elméletben felkészült, gyakorlatban tapasztalt szerzők a piackutatás klasszikus, a szakmai intelligencia körébe tartozó módszerek, valamint a mai kor legújabb kutatási lehetőségeinek sokszínű világába vezetik be az érdeklődő olvasót.

Dr. Törőcsik Mária

egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Hivatkozás: https://mersz.hu/veres-hoffmann-kozak-bevezetes-a-piackutatasba//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave