Veres Zoltán, Hoffmann Márta, Kozák Ákos (szerk.)

Bevezetés a piackutatásba


Csoporttechnikák

A következőkben részletesen és alkalmazásukban mutatjuk be a legfontosabb csoporttechnikákat, amelyek a kvalitatív kutató számára vizsgálhatóvá teszik (operacionalizálják) a kutatás tárgyát. A kvalitatív kutatást végző cégek mindegyike használ különféle technikákat, eszközöket arra, hogy a kutatás tárgyáról a válaszadók fejében lévő képzeteket valamilyen módon vizsgálhatóvá tegye. Összefoglaló néven ezeket ’projektív’ technikáknak szokás nevezni, bár ez nem pontosan fedi a fogalmat. A kvalitatív piackutatás környezetében projektív technikák alatt értjük mindazokat a feladatokat, játékokat, amelyek a pszichoterápia gyakorlatában gyökereznek, és arra a felismerésre épülnek, hogy a válaszadók valamilyen rajtuk kívül álló tárgyra, személyre vetítik (projektálják) érzéseiket, hiedelmeiket – ezáltal a normáknak való megfelelés kényszerét csökkentve. Valójában a marketingkutatásokban használt kvalitatív kutatási eszközök, technikák jó részének nincs köze a projekció pszichoterápiás fogalmához, csupán segítenek megfoghatóvá, láthatóvá tenni a vizsgált témával kapcsolatos érzéseket, képzeteket – ennyiben jogos a ’kivetítés’ asszociációja. Az angolban mindezen technikák összességére az enabling techniques kifejezést használják, arra utalva, hogy segítségükkel a válaszadók könnyebben, nehézségek nélkül tudják kifejezni magukat, illetve a kutató számára utat nyit, elérhetővé tesz olyan gondolatokat, érzéseket vagy jelentéseket, amelyek az adott pillanatban a válaszadó fejében egyébként nem fogalmazódnak meg, bár ott vannak. Megjegyzendő, hogy a kvalitatív kutatás soha nem lép fel olyan igénnyel, hogy olyan tudattalan tartalmakat is „kibányásszon” a válaszadók fejéből, amelyet maguk egyébként nem osztanának meg a kutatóval, illetve a megrendelővel. A kvalitatív kutatás abban tud sokkal többet adni az egyének válaszaiban konkrétan elhangzó, direkt információknál, hogy az elemzés egészen más dimenziókat lesz képes hozzáadni, mint az az egyéni válaszok szintjén megjelenik. Ezt az elemzésről szóló részben tárgyaljuk részletesebben.

Bevezetés a piackutatásba

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 003 8

Vannak azok a szakkönyvek, amiket álmatlan éjszakákon veszünk elő altató helyett. Na, ez a könyv garantáltan nem az. Jó érzés töltött el, amikor először végiglapoztam. Lám csak, lehet egy magyar nyelvű piackutatási szakkönyv is érdekes, olvasmányos, egyben professzionális. És gyakorlatias, a legfejlettebb módszertanok csínja-bínja benne van világos példákkal alátámasztva. Sokkal tovább megy az alapoknál, A tapasztalt marketingesnek is rengeteg jó tippet, javaslatot tartogat. A jobb cégek a kutatásra ma már nem költségként, hanem beruházásként tekintenek. Ennek a beruházásnak akkor a legjobb a megtérülése, ha minden résztvevő - a piackutató, a marketinges, de még a pénzügyi vagy a csúcsvezetők is - egy nyelvet beszélnek. Ezt a könyvet mindenkinek ajánlom szíves fogyasztásra.

Müller Kornél,

Senior CMi Director, Unilever Europe, Rotterdam

Ajánlom ezt a könyvet mindazoknak, akiknek kutatási kérdéseik vannak, akik látni szeretnék a kérdésekre kapható válaszok optimális módszereit. Ajánlom azoknak, akik időről időre frissítik tudásukat, hiszen ez a kötet a marketing szakmai könyvtár elengedhetetlen darabja. Ajánlom az új kollégáknak, akik most ismerkednek a szakma ezen területével, és stabil tudásbázisra vágynak. Az elméletben felkészült, gyakorlatban tapasztalt szerzők a piackutatás klasszikus, a szakmai intelligencia körébe tartozó módszerek, valamint a mai kor legújabb kutatási lehetőségeinek sokszínű világába vezetik be az érdeklődő olvasót.

Dr. Törőcsik Mária

egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Hivatkozás: https://mersz.hu/veres-hoffmann-kozak-bevezetes-a-piackutatasba//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave