Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


A kulturális szféra a statisztikai rendszerekben

A kulturális szféra értelmezési tartományának definiálásához az elméleti megfontolásokon túl segítségül hívhatjuk azokat a nemzetközi vagy nemzeti (makro-) szintű meghatározásokat, amelyek a kulturális szférával kapcsolatos valamilyen gyakorlati cél elérése érdekében születtek, és így a szóba jöhető konkrét tevékenységi területek együtteseként írják le a kulturális szektort. Ilyenek például a nemzetközi szervezetek, a nemzetközi integrációk vagy az egyes országok tényfeltáró elemzései, stratégiai tervdokumentumai és legfőképp a kulturális statisztikai rendszerek, amelyekre módszertani okokból, a meghatározások miatt érdemes figyelni. (Másrészt természetesen azért, mert az elemzések és a statisztikai rendszerek jelenítik meg átfogóan az egész szférát, a tervek pedig kijelölik a jövőre vonatkozó elképzeléseket és célokat.) Ezek közül a továbbiakban összefoglaljuk a számunkra legfontosabbakat, az UNESCO, az Európai Bizottság, illetve a hazai statisztikai rendszer és az országos kultúrakutatások értelmezéseit. Fontos megjegyezni, hogy a kulturális szférát gyakorlati célokra is használható módon definiáló munkák egyöntetűen figyelembe veszik azokat a jelentős változásokat, amelyek a kultúra gazdasági-társadalmi szerepét illetően az utóbbi évtizedekben megfigyelhetők. Ezek közül érdemes néhány markáns trendet már elöljáróban is megemlíteni:

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave