Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


Az állami, a piaci és a nonprofit kulturális szervezetek összehasonlítása

A különböző szervezeti formák különböző strukturális, működési sajátosságokkal jellemezhetők, amelyek a marketing döntéshozók számára is különböző megoldásokra adnak lehetőséget. A három szféra szervezetei különböznek az alapvető szervezeti célok, a főbb közönségcsoportok, a jellemző tevékenységek, a forrásszerzés módja, a döntési mechanizmusok stb. szempontjából, ezért eltérőek a marketingdöntések keretfeltételei is. A vállalkozások végső célja a kulturális tevékenységekből való jövedelemszerzés, döntéseiknek ez a fő mozgatórugója, míg az állami és a nonprofit szervezetek elsődlegesen valamilyen nem pénzügyi cél mentén szervezik tevékenységüket, miközben persze a működőképességüket is igyekeznek fenntartani. Ez azt jelenti az utóbbiak számára, hogy főszabályként a létesítő okiratban megfogalmazott célokhoz és értékekhez igazodva kell a tevékenységüket, programjaikat kialakítaniuk, és rendszerint tartaniuk kell magukat bizonyos minőségi, műfaji és programelvárásokhoz. Elsődlegesen bizonyos értékek megőrzését és minél szélesebb körben való elterjesztését kell megvalósítaniuk. Ugyanakkor élhetnek a különböző támogatásszerzési, forrásbevonási lehetőségekkel, mivel státuszuknál fogva nagyobb bizalmat és garanciát nyújtanak a potenciális mecénásoknak és szponzoroknak arra, hogy támogatásuk nem kerül egyéni célú felhasználásra. A nem üzleti célú – nonbusiness – szervezetek marketingkérdéseinek sajátosságaival Hetesi–Veres (2013) foglalkozik részletesen.

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave