Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


A kultúramarketing tágabb környezete és hatóerői

A kulturális intézmény és a működési környezet összes többi szereplője és folyamatai is beágyazódnak a tágabb hatóerők, a makrokörnyezet közegébe, mely számos lehetőséget nyújthat, de számos veszélyt is hordozhat a kulturális tevékenységet végzők számára. A kulturális intézményeknek mindkét eshetőséget fel kell ismerni, hiszen bármely intézményi fejlesztés, program stb. ezeknek a tágabb környezeti tényezőknek a keretei között zajlik. A tágabb környezet hatóerőit a társadalmi – gazdasági – technikai fejlődés nagy változásai mozgatják. A működési környezet szereplőivel ellentétben ezek kívül vannak a kulturális intézmények, szervezetek által ellenőrizhető, befolyásolható körön, vagyis az intézmény működésének befolyásolhatatlan keretfeltételeit jelentik, ugyanakkor hatásukat és azok változásait, trendjeit nem lehet figyelmen kívül hagyni a fejlesztések, a stratégiai és a programtervek összeállításánál. A marketing-döntéshozóknak azért kell jól ismerniük a tágabb környezeti hatóerők jellemzőit, trendfolyamatait – azaz a tényezők változása nyújtotta lehetőségeket, illetve a bennük rejlő veszélyeket – és ezek összefüggéseit az intézményi működéssel, mert ezek formálják az intézményt körbevevő világot, azt a közeget, amelyben az intézmény megvalósíthatja elképzeléseit, amelyben működik. A makrokörnyezet akkurátus elemzését természetesen nem kell elvégezni minden egyes döntés előtt. Egy jól tájékozott döntéshozó a napi munkájához elegendő információval rendelkezik a tágabb környezet hatóerőinek jelentős mozgásairól, illetve a marketinginformációrendszerből rendszeres tájékoztatást kap a környezeti változásokról. A rutinszerű döntések előkészítését nem kell túlméretezni. A jelentősebb, stratégiai horderejű döntések előtt azonban mindig célszerű egy önálló, a döntés tárgyára fókuszáló makrokörnyezeti vizsgálatot végezni.

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave