Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


Kultúrafogyasztói típusok a kutatások tükrében

A típusalkotás a marketingben alapvető szerepet játszik a differenciált célpiaci munka megalapozásában. A meghatározott szegmentációs változók mentén belül homogén, kifelé – a többi típushoz képest – jelentős eltéréseket mutató, nagyságukat illetően jelentős, vonzó és a szervezet adottságai, kompetenciái szempontjából releváns fogyasztói csoportok körvonalazása lehetőséget teremt az árnyaltabb piackezelésre. Ez nagy valószínűséggel azzal a következménnyel jár, hogy a meghatározott célcsoporthoz igazított, tudatosan testreszabott ajánlat jobban megfelel az elvárásoknak és inkább vált ki élményt, ami egyben javítja a forrásfelhasználás hatékonyságát is. Ha ugyanazzal a forrástömeggel a testreszabás révén a kulturális szervezet nagyobb élményt teremt, fokozhatja a közönség elégedettségét, aminek számos hatása közül kiemelhetjük a közönség megtartásának javuló arányát, a gyakoribb igénybevétel nagyobb valószínűségét vagy a kedvező szájreklám erősödését. Mindez a forgalom növekedését eredményezi, amely az eredményesség javulásában manifesztálódik. A klaszterképzés révén kirajzolódó szegmenseknek szerencsés esetben homogén szociodemográfiai karakterük van, így lehetőség nyílik arra, hogy megnyerésükre és befolyásolásukra koncentrált marketingprogramok készüljenek. Az egyes kultúrafogyasztói típusok azokon a sűrűsödési helyeken definiálhatók, ahol a vizsgált jellemzők alapján az egyes igénybevevőket reprezentáló pontok jól kirajzolódó pontfelhőt alkotnak. A kultúrakutatások leggyakrabban az intézményesített kulturális színterek – színházi előadások, kiállítások, hangversenyek stb. – látogatása, a kulturális tevékenységekkel kapcsolatos időfelhasználás, illetve a műfaji preferenciák alapján vizsgálják a kultúrafogyasztói típusokat. A típusalkotás egy sajátos elemző, feltáró tevékenység, mert nem azt vizsgálja, hogy az egyes szociodemográfiai csoportok milyen gyakorisággal vesznek részt bizonyos kulturális eseményeken, programokon, hanem azt, hogy bizonyos kulturális tevékenységek „együttjárása”, illetve „együtt nem járása” és a tevékenységek intenzitása alapján milyen kultúrafogyasztói mintázatok – klaszterek – rajzolódnak ki. Marketingszempontból ez magatartási, illetve pszichografikus szegmentációt jelent, hiszen a típusalkotásban a használat, az igénybevétel, a vásárlói minta, az attitűdök, az értékrend, az életstílus ismérvei a szegmentációs változók.

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave