Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


A kultúrafogyasztás kultúra-gazdaságtani összefüggései

Az általános (üzleti) marketing gazdaságelméleti alapját a modern közgazdaságtan egyik ága, a mikroökonómia jelenti, amely az egyes piaci szereplők viselkedését, döntési mechanizmusait és a döntések során a különböző javakra vonatkozó keresleti és kínálati magatartásformákat vizsgálja. A marketing számára a mikroökonómiának az a területe igazán fontos, amely a fogyasztók – az egyének, a háztartások – viselkedésével foglalkozik. A kultúramarketing specifikus gazdaságelméleti hátterét a kultúra-gazdaságtan teremti meg. Ez – a nevéből is következően – olyan interdiszciplináris tudományterület, amely a kultúra különböző gazdasági aspektusaival foglalkozik. A klasszikus közgazdaságtan a kultúra javait a normál gazdasági javaktól eltérő természetük miatt nem tartotta alkalmasnak a közgazdasági elemzésre. Az 1960-as évek közepétől az angolszász országokban bontakozik ki az a közgazdasági irányzat, amely a közgazdaságtan eszközeivel, fogalmi apparátusával, a közgazdaságtan főbb kategóriái alapján – keresleti, kínálati döntések, ár stb. – vizsgálja a kultúra folyamatait mint a közönség, a művészek, az intézmények és a kormányzat viselkedésének következményeit. Frey és Pommerehne (1989) azzal indokolja a művészet közgazdasági elemezhetőségét, hogy érvényes rá a szűkösség elve, és jelenségei az egyének magán és kollektív döntéseiből vezethetők le. Az első áttörő kísérlet Baumol és Bowen 1966-ban megjelent Performing Arts – The Economic Dilemma című munkája volt (Throsby, 1994: 2.), melyben a haszonelvű optimalizáció szemléletét és módszereit alkalmazzák a színház, az opera, a zene és a tánc területén. A kezdetektől eltelt néhány évtized alatt a kultúra-gazdaságtan elismert tudományterületté fejlődött, amit művelői a kultúra egy lehetséges elemzési módjának tartanak. Ismert képviselői a fent említetteken kívül: Mark Blaug (1976), Alan Peacock (1993), David Throsby és Glenn Withers (1979), Ruth Towse (2003; 2011). A kultúra-gazdaságtannak nincs kizárólagos iskolája. A domináns megközelítés fő iránya az, hogy a modern makro- és mikroökonómia eszköztárát, elemzési módszereit hogyan lehet a kulturális szféra jelenségeire, összefüggéseire alkalmazni (Heilbrun–Gray, 2001). A szakterület hazai művelői is megjelentettek már egy összefoglaló munkát, melyben a nemzetközi szakirodalom alapján, mikro- és makroökonómiai szempontból, illetve az egyes kulturális területek – múzeumok, zene, galériák, média stb. – szerint vizsgálják a kultúra gazdasági metszeteit (Daubner és tsai., 2000).

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave