Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


A kultúrafogyasztás a társadalmi rétegződés és életstíluskutatásokban

Az 1960-as évektől bontakozott ki erőteljesen az életmód, az életstílus és ezzel szoros kapcsolatban a szabadidő szociológiai vizsgálata, ami összefüggött a szabadidő megnövekedésével, a jövedelmi lehetőségek jelentős javulásával és a 1960-as évek végi – elsősorban ifjúsági – társadalmi mozgalmak hatásaként bekövetkező értékpluralitással. A beatkorszak, a popkultúra, a rockzene nemzedéke olyan ellenkultúrát teremtett, olyan új ízlésvilágot, új zenei stílusokat, sőt olyan alternatív életstílusmodelleket stb. alakított ki, amelyek maradandóan átrendezték a szociokulturális struktúrát (Somlai, 2011). Mindez olyan változásokat eredményezett a szociológiai kutatásokban, amelyek az átfogó osztály- és rétegelemzések mellett (és helyett) elindították a sokkal erőteljesebben tagolt, szubkultúrákkal és alternatív csoportokkal tarkított, fragmentált társadalmi struktúra elemzésére alkalmasabb életstílus-kutatások karrierjét. Pierre Bourdieu eredeti nyelven 1979-ben megjelent, az ízlésítéleteknek – vagyis a kultúrafogyasztás gyakorlatának – a társadalmi megkülönböztetésben (La Distinction) játszott szerepéről szóló nagyhatású munkája óta a kultúrafogyasztás vizsgálata központi helyet foglal el a társadalmi rétegződés, illetve az életstílus-vizsgálatokban. A témával foglalkozó kutatások a társadalmi osztályok, rétegek és státuszcsoportok, valamint az életstílus és a kultúrafogyasztás közötti kapcsolatot vizsgálják. A kutatások igazolják a kulturális fogyasztás és az életstílus-preferenciák szerepét a társadalmi státusz és a társadalmi kapcsolatok körvonalainak formálásában. A kutatási eredmények révén olyan új kifejezések kerülnek be a szociológiai – és a többi, kultúrával foglalkozó tudomány – fogalmi apparátusába mint

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave