Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


Kulturális ajánlat – kulturális élmény

A vásárlók/fogyasztók megnyerése és megtartása szempontjából az ajánlat kialakítása központi kérdés, hiszen ez a vevői döntés tárgya. Azt is mondhatnánk, hogy a marketingmunka egyik fő célja és feladata a vevőre szabott ajánlat kialakítása, a vevőérték megteremtése (Rekettye, 1997), a kínálat hatékony menedzselése (Rekettye–Hetesi, 2009). Ha az ajánlat gyenge, a többi marketingeszköz sem lesz igazán képes meggyőzni a vevőket, akik a kínálat bővülése és differenciálódása, illetve a vevői kompetenciák javulása következtében egyébként is egyre összetettebb és árnyaltabb döntéshozói magatartást tanúsítanak, amelyben egyre inkább érvényesítik saját elképzeléseiket. A marketing uralkodó felfogása szerint a vásárlói döntés alapja az észlelt vevőérték. Eszerint az ajánlatokat a vevők a várható előnyök, hasznok, illetve a felvállalandó költségek szempontjából értékelik, és ezek viszonya alapján becsülik fel az egyes ajánlatokhoz tartozó vevőértékeket, hogy megállapítsák, melyik kínálja várakozásaik szerint a legkedvezőbb, a legnagyobb értéket. Az észlelt vevőérték egyik fő összetevője a teljes vevőhaszon, amely magába foglalja mindazokat a funkcionális és emocionális előnyöket, amelyeket a kiterjesztett termék – a termékjellemzők, a termékminőség, a kapcsolódó szolgáltatások, a termékimázs stb. együttese – nyújt. A másik fő összetevő a teljes vevőköltség, a vevő által észlelt pénzügyi, időbeli, energia, lelki stb. áldozatok teljes köre (Kotler–Keller, 2012: 149.). A termék tehát az ajánlat kulcseleme, hiszen ez a vásárlás, az elfogadás indítéka, melyet a vevők aszerint értékelnek, hogy várhatóan mennyire felel meg elképzeléseiknek, milyen hasznot nyújt majd. Következésképpen a termék az előállítók számára is kritikus kérdés, hiszen ha meg akarják nyerni a vásárlókat, a termékkel igazodniuk kell az igényeikhez, mert mindenképpen abban kell gondolkodniuk, hogy a termékkel elégedettséget kell kelteni, a vásárló/fogyasztó számára értéket kell nyújtani.

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave