Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


Az élménytől az élménymarketingig

A marketinggondolkodás és a marketing gyakorlata már évekkel az élménygazdaság koncepciójának megjelenése előtt elmozdult a funkcionális megközelítés felől a fogyasztói élményre fókuszáló megközelítés irányába. A marketingszemléletű szervezetek, amelyek elismerték, hogy a szervezeti siker érdekében működésüket a fogyasztók szempontjából kell kialakítani – hiszen a túléléshez fogyasztókra van szükség, és a növekedés is csak a fogyasztók megtartásával, illetve újak megszerzésével érhető el –, a 20. század végéhez közelítve keresték a megváltozott fogyasztói környezetben adekvát marketingmegoldásokat, a vevőérték és az igénykielégítés új formáit. A fogyasztói igénykielégítést évtizedekig szolgáló hagyományos termék-, majd szolgáltatás-központú marketingfelfogás már nem bizonyult elég hatékonynak a fejlett gazdaságokban. A marketingnek is tovább kellett lépnie a fogyasztói igények kielégítésében, hiszen az emberek fogyasztóként is fejlődnek, az értékek, az igények változnak, az újdonságok elterjednek és megszokottá válnak. Az ezredfordulóra körvonalazódik egy új vevőérték forma, a fogyasztói élmény, és ezzel kibontakozik a marketing új iránya, az élménymarketing (LaSalle–Britton, 2002). Azokat a vállalatokat és szervezeteket, amelyek valóban magas szinten megfelelnek a fogyasztóközpontúság alapelvének, a hagyományos „termékjellemző-és-haszon” (feature-and-benefit – F&B) marketingfelfogás helyett egyre inkább az élménymarketing gyakorlata jellemzi (Schmitt, 1999).

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave