Pavluska Valéria

Kultúramarketing

Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások


Az élményjelzők szerepe a fogyasztói észlelésben

A fogyasztói élmény a fogyasztóban kialakuló érzelmi és mentális jelenség, ezért az ajánlat előállítói valójában nem élményt visznek piacra, hanem az élmény ígéretét, az azt előidéző terméket/szolgáltatást összes attribútumával, illetve mindazokat az egyéb stimulusokat – a marketingmix minden összetevőjét –, amelyekkel a fogyasztók interakcióra lépve, azokra válaszként alakítják ki a fogyasztói élményt. Az ajánlatok közötti választáshoz – a fogyasztói döntésekhez –, illetve az igénybevétel alatti és utáni értékeléshez az élményt kereső fogyasztóknak releváns információkra van szükségük, amelyek alapján nagy valószínűséggel gondolhatnak az élmény kialakulására. A fogyasztók ezért gyakran szinte detektív módjára keresik az információkat, a „nyomravezető jeleket” (clue) (Carbone– Haeckel, 1994; Berry et al., 2006), amelyek megmutatják az élmény kialakulásához vezető utat. Ezeket az élményjelzőket dolgozzák fel a fogyasztók a vásárlási döntési folyamatban, illetve az igénybevétel alatti és utáni észlelés és értékelés során. Minél fontosabb, bonyolultabb és személyesebb egy termék vagy szolgáltatás, a fogyasztók annál inkább hagyatkoznak az élményjelzőkre az élményminőség értékelésekor. A fizikai termékek, illetve a szolgáltatások az élményjelzők elérhetősége szempontjából erőteljesen különböznek, hiszen a fizikai termékek – az elérhető lényegi információk szempontjából az ún. keresési javak – esetében az élményjelzők nagy része magában a termékben található, vagyis érzékelhető fizikai/tárgyi inger. A szolgáltatások körében más a helyzet, hiszen a szolgáltatások megfoghatatlan, nem tárgyiasult, nem befejezett ajánlatok, így közvetlen fizikai élménynyomokat a vásárlási döntés előtt nem hagynak. A fogyasztó másodlagos fizikai élményjelzőkből, illetve a kommunikációból következtet a várható élményre. Ezért is, illetve mert a kulturális javak nagyrészt szolgáltatások, a továbbiakban az élményjelzők kérdését a szolgáltatások aspektusából vizsgáljuk.

Kultúramarketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 881 1

Örülök, hogy Pavluska Valéria könyve az Akadémiai Kiadó marketing szakkönyvtár sorozatában megjelent. Amióta világ a világ, a kultúra mindig a fogyasztás tárgya volt. A mai fogyasztáselmélet egyik legnagyobb dilemmája a kultúra fogyasztásának és a fogyasztás kultúrájának kérdése. Többek között ezt a dilemmát is igyekszik feloldani ez a kiválóan szerkesztett, tudományosan igényes, rendkívül sokrétű, a kultúramarketinget új megvilágításba helyező könyv. Ajánlom a kötetet oktatóknak, kutatóknak, hallgatóknak, a kultúra területén dolgozó szakembereknek, és mindenkinek, aki szeretne elmélyülni a kulturális marketing elméletében és gyakorlatában.

Hetesi Erzsébet intézetvezető egyetemi docens

Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar

Pavluska Valéria nem csupán kiváló szakemberként, hanem kultúrafogyasztó értelmiségiként is hiteles feldolgozója a kulturális életben adekvát marketing tevékenységnek. A folyamatok értelmezésével és további kérdések feltevésével nemcsak a marketing szakemberek, hanem a területen tevékenykedő menedzserek számára is nagyon hasznos kiadványt ad. Munkája felhívja a figyelmet arra, hogy a marketing nem csupán az értékesítés eszköze, nem a reklám szinonimája, nem csorbítja a művészet szabadságát, és helyesen alkalmazva nem a kulturális termék devalválása, hanem minél szélesebb körben történő értékesítése a célja. A kultúrában alkalmazható marketing komplex, a kulturális tevékenység egészét átható gondolkodás- és cselekvésmód. Célja a művészeti, kulturális önkifejezés és a piaci viszonyok egyensúlyban tartása mellett elérni a közönségsikert, amely mintegy legitimálja az adott kulturális tevékenységet, a művészeti irányt annak érdekében, hogy a befogadó, a mecénás, a szponzorok és a fenntartók pénzügyi támogatásával a művészetek és a kulturális élet valódi szabadságát, lehetőségeit gyarapítsa.

Horváth Zsolt igazgató

Pannon Filharmonikusok-Pécs

Hivatkozás: https://mersz.hu/pavluska-kulturamarketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave