Gelei Andrea, Dobos Imre, Bódi-Schubert Anikó

Üzleti kapcsolatok kutatása


A bizalom koncepciójának értelmezése

A bizalom mindig is az emberek és ebből adódóan a szervezetek között megfigyelhető viselkedés egyik kiemelt jelensége volt, mellyel számos tudományterület foglalkozik. A témakör kutatása a társas pszichológia és a szociológia (Larzelere–Huston, 1980; Szántó, 2008) esetében rendelkezik a legnagyobb múlttal. E területek eredményeihez kapcsolódva a gazdálkodástudomány területén elsőként a szervezeti magatartás elmélete (Mayer et al., 1995) és a szervezetközi marketing (Doney–Cannon, 1997) szerzői jelentek meg önálló kutatási eredményekkel. E kutatási terület esetében nem elsősorban a személyek közötti bizalom, mint inkább a szervezetek közötti bizalom kérdései jelentik a vizsgálódás tárgyát. Nyilvánvaló, hogy a szervezeteket nem lehet úgy kezelni, mint az egyéneket (Zaheer et al., 1998), mégis a szervezetközi kutatások is építenek arra a megállapításra, miszerint a bizalom alapvetően cselekvő egyének viselkedésén keresztül kutatható (Deutsch, 1973). Ezért a szervezetközi bizalom kérdését középpontba állító kutatások esetén is elterjedt megoldás, hogy a szervezetet egy cselekvőjén keresztül értelmezik és a szervezetközi bizalmat egyének közötti interakciókon keresztül vizsgálják. Még akkor is, ha a kutatók elismerik, a szervezetközi bizalmat erősen befolyásolják azok az intézményi keretek, melyek között ezek a cselekvő személyek működnek (Zucker, 1986; Bachman, 2001). Ilyen esetekben jellemzően a szervezetközi együttműködésben meghatározó szerepet betöltő, ún. határterületen dolgozó szakemberek (pl. beszerzők, logisztikusok, ellátásilánc-menedzserek) közötti viselkedés elemzésén keresztül vonnak le következtetéseket a szervezetek közötti bizalommal kapcsolatban.

Üzleti kapcsolatok kutatása

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 004 5

Gelei Andrea, Dobos Imre és Bódi-Schubert Anikó könyve az Üzleti kapcsolatok kutatása címet viseli ugyan, azonban a szerzők a fontos és előremutató módszertani sajátosságok mély és alapos elemzése mellett meghatározó jelentőségű stratégiai és elméleti kérdéseket is tárgyalnak. A kötetben bemutatott új módszertani megközelítések alapvető hasznossága abban rejlik, hogy könnyebben hozzáférhetővé, mérhetővé és ezáltal hatékonyabban kezelhetővé teszik az üzleti kapcsolatok menedzselését. A szerzők olyan hiánypótló módszereket dolgoztak ki, amelyek nagymértékben megkönnyítik a kutatók és - nem utolsósorban - a valóban nemzetközi színvonalú tevékenységre törekvő vállalati vezetők munkáját abban, hogy eredményesebben tájékozódhassanak a nemzetközi üzleti hálózatok bonyolult, szövevényes dzsungelében. A könyv megbízható iránytűként segíti az olvasót napjaink komplex üzleti világának mélyebb, cselekvő megismerésében.

Mandják Tibor, kutatóprofesszor, EM Normandie (Normandy Business School), Le Havre, Franciaország

Az elmúlt évtizedekben a globalizáció az üzleti világ teljes átalakulását hozta magával. A korábbi, személyes vagy csoportkapcsolatokon alapuló tradicionális üzleti modelleket hálózatok bonyolult együttműködése váltotta fel. Nagy földrajzi távolságok, kulturális különbségek, a kereslet-kínálat kiegyensúlyozatlansága napi kihívást jelentenek a vállalatok menedzsmentje számára. Együttműködni - de hogyan? Az üzlet lényege ugyanaz maradt, de felépítése, sikeres működtetése új szaktudást igényel. Rendkívül inspiráló a könyv megközelítése, mert segít megérteni a globális ellátási láncok világát. A megértés pedig versenyelőny - ezért fontos számunkra, vállalati vezetőknek ez a könyv!

Jó a témaválasztás! Élő, eredeti.

Horváth Péter, Ügyvezető Igazgató, Gondrand Kft.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gelei-dobos-bodi-schubert-uzleti-kapcsolatok-kutatasa//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave