Papp Ilona (szerk.)

Szolgáltatási menedzsment


Fogyasztóvédelmi jogszabályok

Hazánkban is több jogág tartalmazott és tartalmaz fogyasztóvédelmi rendelkezéseket. A teljes és részletes jogismertetés meghaladja könyvünk célját, ezért csak a legfontosabb elemekre térünk ki. A Polgári Törvénykönyv (az 1959. évi IV. törvény) szabályai szerint a vevőt szavatossági jogok (a kijavítás, az árleszállítás, a kicserélés, az elállás) illetik meg abban az esetben, ha az eladó hibásan teljesít. Ugyancsak a Ptk. rögzíti a jótállási kötelezettséget, amely szerint aki a szerződés hibátlan teljesítéséért jótállásra köteles, az a jótállás időtartama alatt a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. „A jótállás kimentést nem tűrő objektív jellegű felelősséget … és a szavatosságnál szigorúbb felelősséget jelent.”34 Az uniós jogharmonizáció eddigi megvalósítása során lényegesen bővültek a fogyasztóvédelmi szabályozási rendelkezések a Polgári Törvénykönyvben is. Ezen piacgazdasági irányú fejlődést jelentő módosítások közül kiemelhető a fogyasztóval kötött szerződések tisztességtelen szerződési feltételeiről szóló normarendszer adaptálása. (Az ET 93/13/EGK irányelve a tagországokban 1994. decemberi határidővel írta elő ezen kérdés szabályozását.) A Ptk.-ba iktatott alapvető rendelkezések és a feltételek kormányrendeletben történő részletezése döntően a szolgáltatóvállalatok lehetőségeit érintik. A szolgáltatások nyújtásának általános szerződési feltételeiben (a blanketta-szerződésekben) tiltott tisztességtelen kikötések a következő csoportokba tartoznak:

Szolgáltatási menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 161 5

Hivatkozás: https://mersz.hu/papp-szolgaltatasi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave