Papp Ilona (szerk.)

Szolgáltatási menedzsment


Az időtényező, a határidők szerepe

A szolgáltatások közti versenyben az időtényező több szempontból lényeges. Egyrészt a fogyasztók számára fontos tényező, hogy a megrendelt szolgáltatást mennyi idő múlva kezdi el, és mikorra teljesíti a szolgáltató. Másrészt a szolgáltatások széles körénél a fogyasztók termelésben való részvétele és várakozása következtében nem mellékes, hogy mennyi a fogyasztó által a szolgáltatásra fordított idő. A szolgáltatási vállalkozásoknak gazdaságossági szempontból a szolgáltatási kereslet időbeli ingadozása – akár egy napon belüli hullámzása is – jelentős problémát okozhat. A szolgáltatónak az időtényező a költség és munkaszervezés oldaláról jelent nem egyszerű optimalizálási feladatot. Az egyik oldalról közelítve a „sorbaállási-probléma” megoldásaként fogalmazható meg a gazdasági feladat. A fogyasztó várakozását elsősorban a jól tervezett és szervezett előjegyzési rendszer csökkentheti a minimálisra. Sok szolgáltatásnál azonban – például ahol az előzetes bejelentkezés nem realitás – elkerülhetetlen a fogyasztó szolgáltatónál történő várakozása. Ezért külön figyelmet kell fordítani a várakozási idő hasznos eltöltésének elősegítésére és kellemes körülményeinek megteremtésére. A másik oldalról a szolgáltatói kapacitás rugalmassága, s optimális mérete a profitabilitás, a gazdaságosság szempontjából meghatározó tényező, amellyel ellentétes lehet az állandó szolgáltatási készenlétre, az igények azonnali kielégítésére (sürgősségre és várakozás nélküli szolgáltatásra) irányuló fogyasztói elvárás.

Szolgáltatási menedzsment

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 161 5

Hivatkozás: https://mersz.hu/papp-szolgaltatasi-menedzsment//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave