Veres Zoltán

A szolgáltatásmarketing alapkönyve


A szolgáltatásexportőrök növekedési stratégiáinak határai

Van néhány tényező, amely a nemzetközi kereskedelembe kapcsolódott szolgáltatók növekedése elé természetes korlátokat állít:343
  • A szolgáltató üzletágak többségükben rendkívül szétaprózottak, megosztottak, és sok egymás mellett létező kisvállalat fedi le a keresletet.
  • A belépési korlátok különösen a belföldi vállalkozók számára (akiket nem sújtanak kereskedelempolitikai és kulturális korlátok) viszonylag alacsonyak. Ez a növekvő kereslet folytonos „elhalászásához” vezet. Ezt azonban ellensúlyozhatja kevésbé fejlett piacokon a külföldről „belépő” szolgáltatás technológiai előnye. Erre építik növekedési stratégiájukat egyes gyorsétkeztető hálózatok (McDonald’s, Kentucky Fried Chicken stb.) vagy egyes gyorsjavító szolgáltatások (pl. Mr. Minit).
  • A nagy tőkeerejű cégek esetleges versenyelőnye kevésbé aknázható ki, mert a méretgazdaságosság helyett nagyon sok üzletágban a méretgazdaságtalanság (diseconomies of scale) törvényszerűsége érvényesül, azaz a kisvállalatok működése hatékonyabb.
  • A fogyasztói ízlés olyan mértékben változatos (különösen nemzetközi vonatkozásban), hogy csak az adaptált, sőt helyenként személyre szabott szolgáltatáskínálat versenyképes. Az adaptációs kényszer nem teszi lehetővé a gazdaságos növekedést.
 
A korlátok ellenére vannak kifejezetten globalizálódó üzletágak a szolgáltatáspiacon.
Ilyenek például: a bankok, a könyvvizsgáló tanácsadók, a légiszállítás, a médiaszolgáltatók, a reklámügynökségek, a sportüzletág, a kereskedelem, a szállodaipar és a biztosítás.
Bradley vizsgálta a vezető reklámügynökségek nemzetközi stratégiáját,344 és azt a tendenciát tárta fel, hogy ezek a nagy szolgáltatók követik megbízóikat a külpiacokra. A marketingkommunikációs tanácsadók piaci koncentrációja, illetve a nagy médiacsoportok fejlődése együttesen arra kényszeríti a kis és közepes reklámügynökségeket, hogy stratégiai szövetségeseket keresve lépjenek fel külföldön. A piac deregulációja, a liberalizáció és a műholdas sugárzási technológia is erősíti ezt a globalizációs tendenciát, jóllehet a stratégiai szövetségek meglehetősen instabilak. Nincs olyan közös termékük, ami összetartaná őket. A könyvvizsgáló pénzügyi tanácsadók piacán is – a szolgáltatás rendkívül bizalmas természete és a professzionális szaktudás igénye következtében – erőteljes a globalizáció, és néhány tradícionális cég tartja kezében a világpiacot. A globális sztenderdek és a lokális adaptáció versenyelőnye vagy -hátránya között az átmenet sosem éles, hanem mindig a kettő valamilyen kombinációja a célszerű.
51. táblázat. Európai élelmiszerdiszkontok, TOP 13
Rangsor
Vállalat
Üzletek
Országok, ahol jelen van
Eladóhelyek száma
Nettó forgalom, Mrd *-ban
1
.
Aldi (DE)
Aldi, Hofer
AT, AU, BE, CH, DE, KD, ES, FR, GB, IE, LU, NL, PT, SI, US
7913*
37
,4*
2
.
Schwarz-Gruppe (DE)
Lidl
AT, BE, CZ, DE, DK, ES, FI, FR, GB, GR, HR, HU, IE, IT, LU, NL, NO, PL, PT, SE, SI, SK
400*
27
,0*
3
.
Tengelmann (DE)
Plus
AT, CZ, DE, ES, GR, HU, PL, PT, RO
3989
9
,3
4
.
Carrefour (FR)
Maxi Dia, Ed, Minipreco
AR, BR, CN, ES, FR, GR, PT, TR
5798
8
,7
5
.
Rewe (DE)
Penny
AT, CZ, DE, HU, IT, RO
2850
7
,93
6
.
Casino (FR)
Leader Price, Fran-Prix, Edah, Q’Precios, Bareteiro
AR, BR, CO, FR, NL, TH, VE
1371
4
,43
7
.
Dansk Supermarked Gruppen (DK)
Nettó
DE, DK, GB, PL, SE
976
3
,6*
8
.
Colruyt (BE)
Colruyt
BE, FR
216
3
,53
9
.
Edeka
Nettó
DE
1101*
3
,3
10
.
Norma (DE)
Norma
AT, CZ, DE, FR
1350*
3
,0*
11
.
Reitan (NO)
Rema 1000
DK, NO, SE
552
2
,8
12
.
Jerónimo Martins (PT)
Biedronka
PL
905
1
,73
13
.
Denner (CH)
Denner
CH
728
1
,7
* becsült érték
Forrás: Kozák 2008, 37.
343 Bradley 1995, 538–539.
344 Bradley 1995, 534–536.

A szolgáltatásmarketing alapkönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 739 5

Az élesedő versenynek köszönhetően a szolgáltatótevékenység fókuszában az ügyintézés minősége, biztonsága és gyorsasága, a meglévő és a potenciális ügyfélkapcsolatok elmélyítése áll. A szolgáltatásmarketing előtt álló legnagyobb kihívás, hogy képes-e javítani az ügyfelek vásárlásélményét, és hogy hogyan tud alkalmazkodni az új technológiák által átformált játékszabályokhoz. A kihívásokra a válaszok ebben a könyvben keresendők. Veres Zoltán munkáját nemcsak a marketing- és PR-szakemberek forgathatják haszonnal, de kétségkívül minden olyan szolgáltatószektorban tevékenykedő vállalat, intézmény vezetői és munkatársai is, melyeknek eredményességét döntően meghatározza, hogy milyen kép él róluk a fogyasztók fejében.

Domonkos András

vezérigazgató

Lombard Lízing Zrt.

„A könyv legnagyobb erénye, hogy teljes képet ad a szolgáltatásmarketing fejlődéstörténetéről, beleértve a legfrissebb eredményeket is. Gazdag forrásanyaga miatt nemcsak a marketingoktatók, hanem a témakör kutatói számára is nélkülözhetetlen olvasmány."

Éppen tíz éve, hogy Veres Zoltán könyvének első kiadását ezekkel a gondolatokkal ajánlottam az olvasók figyelmébe. A megújult kötetről ugyanazt tudom mondani, sőt, a bővített és átdolgozott kiadás már a bachelor- és masterképzések kurzusaihoz is külön fejezeteket tartalmaz friss esetekkel és trendkövető fogalomhasználattal. Egyszóval: alapkönyv.

Dr. Rekettye Gábor

tanszékvezető egyetemi tanár

Pécsi Tudományegyetem

Hivatkozás: https://mersz.hu/veres-a-szolgaltatasmarketing-alapkonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave