Kerékgyártó Györgyné, L. Balogh Irén, Sugár András, Szarvas Beatrix

Statisztikai módszerek és alkalmazásuk a gazdasági és társadalmi elemzésekben - Gyakorló feladatok


5. fejezet

  1. Három termék mennyiségi és egységár adatai
    Termék
    Mennyiség
    Ár
    Bázis
    Tárgy
    Bázis
    Tárgy
    időszak
    időszak
    1.
    10
    15
    6
    7
    2.
    5
    4
    20
    30
    3.
    10
    12
    5
    10
     
    Feladat:
    1. Számítsa ki az egyedi érték-, volumen- és árindexeket!
    2. Számítson a termékek összességére vonatkozóan
      1. értékindexet,
      2. ár- és volumenindexet (a megismert formulákkal)!
    3. Hasonlítsa össze a Laspeyres és Paasche indexeket! Mi okozza eltérésüket?
    4. Mutassa be az érték-, az ár- és volumenindex összefüggését!
    5. Számítsa ki, hogy az értékadat különbségéből mennyi volt a volumenváltozás, illetve az árváltozás hatása!
     
  2. Egy üzlet üdítőital értékesítésére vonatkozó adatok:
    Szénsavmentes ásványvíz értékesítésének adatai:
    Ásványvizek
    Értékesítés (ezer l)
    Egységár (Ft/l)
    bázis
    tárgy
    bázis
    tárgy
    időszak
    időszak
    Balfi
    9
    11
    38
    46
    Apenta
    3
    4
    55
    80
     
    Szénsavas ásványvíz értékesítésének adatai:
    Értékesítés mennyisége
    Az értékesítés értéke
    a bázis
    a tárgy
    időszak egységárain számolva (ezer Ft)
    Bázis
    320
    350
    Tárgy
    370
    410
     
    Gyümölcslé értékesítésre vonatkozó adatok:
    A tárgyidőszakban 660 ezer Ft volt folyóáron az értékesítés, továbbá az e csoportra számított Paasche típusú árindex 110%.
     
    Feladat:
    1. Számítsa ki a szénsavmentes termékcsoportra külön a bázissúlyozású volumenindexet és értelmezze azt!
    2. Számítsa ki és értelmezze a bolt üdítőital értékesítésére vonatkozó Paasche típusú árindexet!
     
  3. A Téligumi Kft által forgalmazott 3 termékre vonatkozóan az alábbi adatokat ismerjük:
    Termék
    Forgalom értékének megoszlása (%) 2005
    Eladott mennyiség alakulása 2007/2005 (%)
    Eladási ár (ezer Ft/db)
    2005
    2007
    Michelin
    30
    110
    28
    37
    Goodyear
    54
    115
    38
    48
    Pirelli
    16
    130
    19
    25
     
    Feladat:
    1. Határozza meg és értelmezze a téligumi értékesítés értékindexét!
    2. Számítsa ki a Laspeyres és Paasche — féle árindexet és az egyiket értelmezze is!
     
  4. Egy motorkerékpárok értékesítésével foglalkozó Kft által forgalmazott motorokra vonatkozóan az alábbi adatokat ismerjük:
    Motorok
    Forgalom értékének megoszlása (%) 2004
    Forgalom értéke
    Eladási ár
    2004/2003 (%)
    Suzuki
    24
    126
    120
    Honda
    43
    125
    115
    Yamaha
    23
    128
    117
    Kawasaki
    10
    132
    110
     
    Feladat:
    1. Határozza meg és értelmezze az értékindexet!
    2. Számítsa ki a Laspeyres és Paasche — féle árindexet és értelmezze is! Mi okozza a két index eltérését?
     
  5. Egy Rt. árbevételének arányai 2005-ben és a termelés volumenének alakulása 2005-ről 2006-ra a következő:
    Termékcsoport
    Árbevétel arányok
    Volumenindex (IqL)
     
    2005-ben, %
    2006/2005 (%)
    A
    70
    105
    B
    30
    103
     
    Feladat:
    Számítsa ki a vállalati árbevétel volumenének a változását!
     
  6. Egy ruházati bolt a várhatóan hosszabb ideig elhúzódó tatarozás miatt végkiárusítást hirdetett meg 2006. március hónapban. A februári forgalma 50 millió Ft volt. A március/február viszonyításban számított indexek az alábbiak voltak: IpL=0,67IqL=2,10IpP=0,64IqP=2,01
     
    Feladat:
    Számítsa ki a vásárlók megtakarításának összegét!
     
  7. Egy iparvállalat termékei három csoportba sorolhatók. (Az 1. csoporthoz 3, a másik két csoporthoz 5-5 termék tartozik.)
     
    Az 1. termékcsoport adatai:
    Termék
    Termelés, millió egység
    Egységár, Ft
    Bázis
    Tárgy
    Bázis
    Tárgy
    időszak
    időszak
    A
    20
    30
    80
    80
    B
    500
    400
    5
    6
    C
    10
    7
    70
    90
     
    A 2. termékcsoport adatai:
    A termelési érték folyó áron a bázis időszakban 2,5; a tárgyi időszakban 3 milliárd Ft. A tárgyidőszaki termelés bázis árakon számolva 2,6 milliárd Ft.
     
    A 3. termékcsoport adatai:
    Az 5 termék együttes termelési értéke a bázis időszakban 2 milliárd Ft. IqL=110%IpP=124%
     
    Feladat:
    1. Számítsa ki az IpP indexeket
      1. az 1. termékcsoportra,
      2. a 2. termékcsoportra,
      3. a vállalat egész termelésére nézve!
    2. Számítsa ki az IpL árindexet is az 1. termékcsoportra és magyarázza meg a kétféle súlyozású indexek eltérésének (az eltérés irányának) okát!
     
  8. A 2006/2005-ös külkereskedelmi árindex
    Árufőcsoport
    Behozataliár
    Kiviteliár
     
    index (%)
    Élelmiszerek, ital, dohány
    105,7
    109,4
    Nyersanyagok
    111,6
    117,9
    Energiahordozók
    132,9
    122,8
    Feldolgozott termékek
    107,6
    108,2
    Gépek és szállítóeszközök
    103,5
    104,4
    Összesen
    107,9
    106,4
     
    Feladat:
    1. Milyen összefüggés van az árufőcsoportok árindexei és a főindex között?
    2. Számítsa ki és értelmezze a külkereskedelmi cserearány indexeket!
     
  9. A mezőgazdasági termelés árfekvésének alakulása
    Év
    Termelőiár-index
    Ráfordítások árindexe
    előző év = 100%
    2002
    98,3
    101,0
    2003
    105,9
    106,0
    2004
    94,6
    108,0
    2005
    100,7
    100,0
    2006
    110,6
    105,7
     
    Feladat:
    Számítsa ki és értelmezze az agrárolló alakulását!
     
  10. Egy család 2004. évi kiadásai, valamint a háztartások kiadási szerkezete és az árindexek a COICOP-csoportosításban a következők:
    Kiadási főcsoport
    A család kiadási szerkezete, (ezer Ft) 2004
    A háztartások kiadásának szerkezete, (%) 2004
    IpL (2006/2005)
    Élelmiszerek és alkoholmentes italok
    165
    24,1
    108,2
    Szeszes italok és dohányáruk
    20
    3,6
    104,3
    Ruházat és lábbeli
    17
    5,3
    99,3
    Lakásszolgáltatás, háztartási energia
    120
    19,3
    106,8
    Lakberendezés
    15
    5,1
    98,5
    Egészségügy
    10
    4,0
    104,4
    Közlekedés és szállítás
    75
    12,0
    103,4
    Távközlés
    10
    6,3
    96,3
    Szabadidő és kultúra
    15
    8,4
    101,5
    Oktatás
    8
    0,9
    107,8
    Vendéglátás és szálláshely- szolgáltatás
    5
    3,5
    105,3
    Egyéb termékek és szolgáltatások
    40
    7,5
    102,5
    Összesen
    500
    100,0
    .
     
    Feladat:
    A vizsgált család az áremelkedések szempontjából jobb, vagy rosszabb helyzetben volt a társadalmi átlagnál? Mutasson rá az eltérés okára is !
     
  11. Két polinéz sziget fogyasztásáról a következőket tudjuk (egy főre jutó napi átlag):
    Termék
    Tonga-szigetek
    Új-Hebridák
    mennyiség
    ár (tongai font)
    mennyiség
    ár (csendes-óceáni frank)
    Rák (db)
    3
    1
    1
    8
    Hal (kg)
    0,5
    5
    0,4
    30
    Kókuszdió (kg)
    4
    0,2
    7
    0,8
     
    Feladat
    1. Hasonlítsa össze Tonga- és Új-Hebridák fogyasztásának színvonalát mindkét viszonyítási relációban! Mi okozza az azonos tartalmú indexek eltérését?
    2. Állapítsa meg, hogy a vásárlóerő-paritások alapján egy tongai font mennyi csendes-óceáni frankot ér!
     
  12. Egy 2000. évi angol-magyar fogyasztási összehasonlító elemzés keretében az 500 elemű fogyasztói kosár segítségével megvizsgálták az angol és magyar egy főre jutó havi fogyasztás mértékét.
    Néhány számítási eredmény:
    Valuta
    Magyar
    Angol
    fogyasztás értéke
    Forint
    78 600
    94 100
    Font
    605
    672
     
    Feladat:
    Számítsa ki és értelmezze a területi volumen- és árindexet!
     
  13. Gyakori, hogy a vásárlóerőt az un. Big Mac index-szel értékelik, az Economist havonta közli az erre vonatkozó adatokat. Példaképpen a 2007. júliusi adatokat mutatjuk be.
    Ország
    Helyi ár
    Dollárban kifejezett ár
    Aktuális árfolyam, 1 USD=
    Alulfelülértékeltség a dollárhoz képest, %
    PP ár
    USA
    $ 3
    .41
    3
    .41
    1
     
     
    Nagy Britannia
    £ 1
    .99
    3
    .9976
    0
    .4978
     
     
    Kína
    Tuan 11
    1
    .4889
    7
    .3881
     
     
    Csehország
    Koruna 52.9
    2
    .889
    18
    .311
     
     
    Dánia
    Dkr 27.75
    5
    .3448
    5
    .192
     
     
    Észtország
    Kroon 30
    2
    .7598
    10
    .8705
     
     
    Euro övezet
    € 3
    .06
    4
    .4054
    0
    .6946
     
     
    Magyarország
    Forint 600
    3
    .3922
    176
    .876
     
     
    Japán
    ¥ 280
    2
    .4728
    113
    .231
     
     
    Lettország
    Lats 1.39
    2
    .8554
    0
    .4868
     
     
    Litvánia
    Litas 6.6
    2
    .7519
    2
    .3983
     
     
    Norvégia
    Kroner 40
    7
    .1708
    5
    .5782
     
     
    Lengyelország
    Zloty 6.9
    2
    .7385
    2
    .5196
     
     
    Oroszország
    Rouble 52
    2
    .1027
    24
    .7301
     
     
    szlovákia
    Koruna 61.3
    2
    .6146
    23
    .4451
     
     
    Dél-Afrika
    Rand 15.5
    2
    .2403
    6
    .9186
     
     
    Svédország
    Skr 33
    5
    .0141
    6
    .5815
     
     
    Svájc
    SFr 6.3
    5
    .4626
    1
    .1533
     
     
     
    Feladat:
    Töltse ki a hiányzó két oszlopot és értelmezze az értékeket!
     
  14. Egy telekommunikációval kapcsolatos ágazatban a tarifa egy csomagra 32 Ft/perc és 2000 Ft/hó alapdíj. A csomagra a bázisévben 1600-an fizettek elő, a lebeszélgetett idő 5,4 millió perc volt.
     
    Feladat:
    Mutasson be legalább kétféle tarifaemelést, hogy a cég tarthassa az ársapka szabályozás előírását, ami 5%-os fogyasztóiár-indexet és 2%-os hatékonyságjavulást irányoz elő!
     


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 059 900 9

Hivatkozás: https://mersz.hu/kerekgyarto-l-balogh-sugar-szarvas-statisztikai-modszerek-es-alkalmazasuk-a-gazdasagi-es-tarsadalmi-elemzesekben-gyakorlo-feladatok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave