Budai Balázs Benjámin

A közigazgatás újragondolása

Alkalmazkodás, megújulás, hatékonyság


Kérdések

  1. Mi a közigazgatás célja (alapkonstrukciója)?
  2. Mit értünk hatékonyság, hatásosság, eredményesség és gazdaságosság alatt?
  3. Mit értünk igazgatási reform alatt?
  4. Mire irányultak a közigazgatási reformok az 1848–49-es szabadságharcig?
  5. Mire irányultak a közigazgatási reformok a reformkorban?
  6. Mire irányultak a közigazgatási reformok a világháborúktól a tanácsrendszer végéig?
  7. Mire irányultak a közigazgatási reformok az a rendszerváltás után, napjainkig?
  8. Milyen – nagyobb horderejű – reformot emelne ki a rendszerváltás után?
  9. Mit jelent és miért alakult ki a nagy és nem hatékony kormányzati szektor paradoxonja?
  10. Melyek a túlbürokratizálódás tünetei?
  11. Milyen összefüggést lát Magyary munkássága és a Magyary Programok között?
  12. Milyen jelenségek váltották ki a közigazgatás tudományos vizsgálatát?
  13. Milyen főbb modellek szerint fejlődött a közigazgatás tudománya a XX. században?
  14. Melyek a bürokráciacsökkentés potenciális hatásai?
  15. Mi jellemzi az NPM-et?
  16. Miért nyerhetett létjogosultságot a neoweberiánus állam?
  17. Miért fontos a többszintű kormányzás (MLG) elveinek adaptálása?
  18. Milyen főbb kérdésekkel foglalkozott az amerikai közigazgatás-elmélet a XX. század elején?
  19. Miért jelentős Magyary munkássága?
  20. Mi okozhatta Magyary gyakorlati sikertelenségét?
  21. Mely területeket vizsgált Magyary munkássága során?
  22. Mit üzennek számunkra a reformok?
  23. Melyek a jogállamiság követelményei (Bibó szerint)?
  24. Hogyan alakult a közigazgatás nemzetközi tudományos vizsgálata a XVIII. századtól?
  25. Mely három nagy modell szerint alakult a közigazgatás a XX. századig?
  26. Mi jellemzi az NPM, MLG, Governance-modell, NWS paradigmákat?
  27. Mi a közmenedzsment-shopping lényege?
  28. Milyen tényezők mentén látszik a közigazgatás fejlődésének perspekítvája?
  29. Milyen tehercsökkentési technikákat javasol az OECD?
  30. Mi tekinthető mintaértékűnek az angolszász közigazgatási modernizációban?
  31. Mi tekinthető mintaértékűnek a tengeren túli közigazgatási modernizációban?
  32. Mi tekinthető mintaértékűnek a skandináv közigazgatási modernizációban?
  33. Mi tekinthető mintaértékűnek a kontinentális közigazgatási modernizációban?
  34. Mi tekinthető mintaértékűnek az észt közigazgatási modernizációban?
  35. Melyek a nemzetközi legjobb megoldások üzenetei?

A közigazgatás újragondolása

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 065 6

Érdekes látni, hogy gyorsan változó világunkban az állam (ezen belül a közigazgatás) gyakorta sürgető kötelessége saját szerepének, funkcióinak, céljainak, eszközeinek újradefiniálása, újra-gondolása. Ilyenkor többnyire régről visszaköszönő kérdéseket teszünk fel, melyekre - épp ezért - sokszor a válaszok is meglepően hasonlatosak. De még ha eltérőek is, a végrehajtás visszásságai miatt léphetünk bele ugyanabba a (helyesebben ugyanannak látszó) folyóba… Ezért is végzi méltatlanul csúfosan a legtöbb reform, és ezért is érezhetjük, hogy a közigazgatás - jobbítói szándékai ellenére - sem javul. Tudnunk kell azonban, hogy végérvényes megoldás nincs, csak olyan, mely átmenetileg kezeli a - környezethez épp illeszkedő - problémát. A kezelés eredményének tartóssága viszont ismerhető tényezőktől függ.

Ráadásul a közigazgatás működésének egészségéért már akkor is tenni kell, amikor annak kórtünetei nem látszódnak a felszínen. A tudomány (elmélet) és a gyakorlat (legjobb megoldások, visszacsatolások) diskurzusának fényében, a tudomány eszköztárát segítségül hívva, folyamatosan diagnózist kell felállítanunk, és az adott kórképekre teljes körű (szervezetre, feladatra, eljárásra, személyzetre kiterjedő) módszertani megoldási variánsokat kell nyújtanunk. Ez a sikeres, célorientált, hatékony (vagy egy szóval: jó) közigazgatás kulcsa.

Dr. Budai Balázs Benjámin intézetvezető, egyetemi docens legújabb monográfiája napjaink közigazgatásának hatékonysági dimenzióit vizsgálja. Segít válaszokat találni a modernizációs kényszer mögötti jelenségekből fakadó legfontosabb kérdésekre. Fejezetet szentel - többek között - a köz­igazgatás gazdasági, társadalmi, szervezési, jogi, informatikai és emberi erőforrásra vonatkozó hatékonyságának. Ez az integrált, holisztikus megközelítés jó fogódzót adhat mindazoknak, akiknek a közigazgatás fejlesztése hivatása, vagy hivatása lesz.

Hivatkozás: https://mersz.hu/budai-a-kozigazgatas-ujragondolasa//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave