Balaton Károly, Hortoványi Lilla (szerk.)

Stratégiai és üzleti tervezés

Átdolgozott kiadás


Iparágelemzés

Iparágnak nevezzük az azonos, vagy egymással közvetlenül helyettesíthető termékeket/szolgáltatásokat előállító vállalatok csoportját (Porter, 1980). Korunk gyorsuló gazdaságában azonban nem könnyű feladat az iparág határainak kijelölése. Versenytársa-e egymásnak a Ferrari és a Mercedes? Kétségkívül léteznek olyan szegmensek, ahol igen (szupersportautó), de stratégiai üzleti egységeik jelentős részében nem. Közvetlenül helyettesíthető-e egymással egy hagyományos hűtőszekrény és egy okosotthonba integrált, távvezérelt hűtő, ami figyeli fogyasztási szokásainkat? Utóbbi is hidegen tartja az élelmiszereket, de fogyasztóik erősen különböznek és biztosan eltérő szempontokat mérlegelnek választásuk során. A vevő által felfogott és megvásárolt érték jelentősen túlmutat a funkción, így a gazdasági döntéshozók számára is egyre nehezebb meghúzni a határt iparágak és iparági szegmensek között, hiszen sokkal mélyebben a „fogyasztó fejébe” kell látnia: egyre kevésbé a funkció, sokkal inkább a vásárlók értékítélete dönt iparágak között. A verseny egyre intenzívebbé válik, amint az iparágak konvergálnak, azaz határaik elmosódnak és átfedik egymást, mivel addig különálló piacok vállalatai kezdenek egymás fogyasztóiért versengeni. Iparági konvergenciának nevezzük azt a folyamatot, amikor a korábban külön álló iparágak egyre több, nagyobb átfedést mutatnak az alkalmazott technológiák, tevékenységek, termékek és vevők viszonylatában (Johnson–Scholes–Whittington, 2006).

Stratégiai és üzleti tervezés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 153 0

A megfelelően végrehajtott stratégiai és üzleti tervezés jelentősen növeli a vállalatok jövedelmezőségét és életképességét, mégis kevesen alkalmazzák megfelelően azok szerteágazó eszköztárát. A könyv aktuális és átfogó képet ad a stratégiai és üzleti tervezés folyamatáról és gyakorlatáról. Az alapvető fogalmak és módszerek áttekintését követően, gyakorlati példákon keresztül vezeti be az Olvasót a piacgazdaságokban elterjedt módszerek és eljárások alkalmazásába, s ezáltal képessé teszi a stratégiaalkotáshoz kapcsolódó döntés-előkészítésre. A könyv ezért ideális egyetemi alap- és mesterképzésekhez, illetve MBA és vállalati kurzusokhoz. Gazdag gyakorlati példákkal illusztrált, olvasóbarát megközelítése segíti az Olvasó szakmai önképzését és vezetői eszköztárának bővítését is.

Hivatkozás: https://mersz.hu/balaton-hortovanyi-strategiai-es-uzleti-tervezes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave