Balaton Károly, Hortoványi Lilla (szerk.)

Stratégiai és üzleti tervezés

Átdolgozott kiadás


Szcenárió-elemzés

Elemzési folyamatunk során eddig adottnak vettük, hogy a fontos környezeti változások azonosíthatók, és ezeket biztosan tudjuk értelmezni, azaz pontos lehetőségeket és veszélyeket tudunk meghatározni. A bevezetőben azonban már felhívtuk a figyelmet arra, hogy ezek a valóságban óriási kihívást jelentő feladatok. A külső környezet ugyanis tele van váratlan változással, a trendek ellentmondásosak, ezekből következtetést levonni nehéz, így a hosszú távú tervezés megvalósítása közel sem egyszerű és lineáris folyamat. A szcenárió módszertanok ezt a problémát szeretnék orvosolni. A forgatókönyvek készítése során nem a jövő megjóslása a cél, hanem a stratégiai gondolkodóknak alternatív képeket kell generálnia a külső környezet jövőbeni állapotairól. Ezáltal a menedzserek jobban képesek kezelni a vállalatot körülvevő bizonytalan tényezőket is, és nem csak a jól megfogható és könnyen előrejelezhető trendekkel számolnak. Ugyanis amellett, hogy a valóság nehezen érthető és modellezhető, a vezetők kognitív (felfogásbeli, értelmezési) képességei is meghatározottak, hiszen természetes módon nagyobb jelentőséget tulajdonítanak azoknak a változásoknak, amelyek jól láthatók, érzékelhetők és kalkulálhatók. Agyunk természetes, és kétségkívül logikus módon a legvalószínűbb tényezőkre irányítja a figyelmet, így ösztönösen is az általunk jónak és rossznak, azaz valamiért jelentősnek vélt dolgokkal szeretne foglalkozni. De a valóság nem mindig az egyértelmű, valószínű és a vezetők által fontosnak hitt irányba halad, és ilyenkor a felkészületlenségnek nagy ára van. Ezt az értelmezési különbséget Schoemaker (1995) három fajta tudás elkülönítésével érzékelteti:

Stratégiai és üzleti tervezés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 153 0

A megfelelően végrehajtott stratégiai és üzleti tervezés jelentősen növeli a vállalatok jövedelmezőségét és életképességét, mégis kevesen alkalmazzák megfelelően azok szerteágazó eszköztárát. A könyv aktuális és átfogó képet ad a stratégiai és üzleti tervezés folyamatáról és gyakorlatáról. Az alapvető fogalmak és módszerek áttekintését követően, gyakorlati példákon keresztül vezeti be az Olvasót a piacgazdaságokban elterjedt módszerek és eljárások alkalmazásába, s ezáltal képessé teszi a stratégiaalkotáshoz kapcsolódó döntés-előkészítésre. A könyv ezért ideális egyetemi alap- és mesterképzésekhez, illetve MBA és vállalati kurzusokhoz. Gazdag gyakorlati példákkal illusztrált, olvasóbarát megközelítése segíti az Olvasó szakmai önképzését és vezetői eszköztárának bővítését is.

Hivatkozás: https://mersz.hu/balaton-hortovanyi-strategiai-es-uzleti-tervezes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave