Andor György

Üzleti gazdaságtan


A.6. Termelési tényezők árazódása

A termelési tényezők (vagy másként: erőforrások, tényezők, inputok stb.) olyan javak, amik más jószágok előállítását szolgálják, azaz közvetve elégítenek ki valamilyen szükségletet. Amikor egy szoftvercég irodahelyiséget keres, más vállalkozásokkal együtt versenyzik a kínált irodaterületekért. Cégenként egyenként, ezek összegezve pedig együttesen is rendelkeznek kereslettel a környékbeli irodákkal szemben. Keresletük nyilván negatív meredekségű, magasabb áron kevesebb irodát bérelnének, alacsonyabbon többet. Keresletük viszont alapvetően más természetű, mint a fogyasztóké. Nem az újabb és újabb irodaterület élvezete, hasznossága a lényeg, hiszen termelési tényezőt nem annak élvezete miatt vásárolnak. A hasznosság szempontja itt is előjön, de csak a háttérben meghúzódva – igaz, ott két ágon is. Egyrészt a fogyasztónak a gyártott termékkel kapcsolatos hasznosságérzetén keresztül: amennyire hasznos neki a termék, azzal arányosan hajlandó fizetni is érte, ebből kifolyólag a vállalatnak is egyre több és magasabb árú erőforrás megvásárlása fér még bele a lehetőségeibe. Azaz, a termelési tényezők kereslete végső soron az outputtermékek és szolgáltatások fogyasztói keresletéből fakad. Ezért mondjuk, hogy a tényezők kereslete származékos kereslet. Másrészről, a termelési tényezők keresletében úgy is részt vesz a hasznosság, hogy a vállalatok tulajdonosai is végső soron hasznosságmaximalizáló emberek, akik számára a vállalat gazdálkodása csak egy eszköz arra, hogy pénzhez jussanak, abból pedig fogyasztáshoz, hasznossághoz. Nyilván a lehető legtöbbhöz, vagyis a maximálishoz. (Samuelson–Nordhaus, 2012)

Üzleti gazdaságtan

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 023 6

Az üzleti gazdaságtan, így e könyv is, a közgazdaságtan, a pénzügyek és a befektetéselmélet egyes fejezeteinek összefűzése. Ezeknek az egyenként is hatalmas területeknek a válogatott témaköreiről van szó, a lényeg éppen ezek összekötése, egyetlen olvasmányos, tanulható logikai sorrendbe szedése.

Húsz éve tanítom e könyv fő mondanivalóját. Időközben vagy tízezer hallgatóm lehetett, legtöbbjük mesterszakos. Az érdeklődési mélységtől függően különböző mennyiségekben tanultak üzleti gazdaságtant, sokan több tantárgyra szétválasztva. Azonban mindig a legnépszerűbb tantárgyak között volt, annak ellenére, hogy nehéz tantárgynak számított, és számos részlete sokaknak már ismerős volt korábbi tanulmányaiból. Hallgatóim visszajelzései szerint az új megvilágítások, a más területekkel való átkötések, a „végre megértettem" érzések tették érdekfeszítővé. E könyvben megújítottam, átdolgoztam és összefésültem az elmúlt évtizedek során már ilyen-olyan publikációimban és kézirataimban elkészített részeket. Miközben szakmailag mélyebb részekkel „nehezítettem", sokat tettem a könnyebb érthetőségért, tanulhatóságért, de azért is, hogy egyfajta kézikönyvként használható művet is adjak az Olvasók kezébe.

Fejezetek

• Gazdaságpszichológiai és közgazdasági alapok

• Tőkepiaci árazódás

• Pénzáramlások és tőkeköltségek

• Gazdasági elemzések

• Befektetéselmélet

• Közösségi gazdaságtani aspektusok

Mellékletek

• Mikroökonómiai alapok

• Mikroökonómiai elemzések

• Pénzügyi opciók

• Befektetés-matematikai alapok

Hasznos kiegészítők

50 oldal összefoglaló • 450 szavas tárgymutató

300 definíció • 350 lábjegyzet • 230 ábra

30 táblázat • 260 képlet • 80 szakirodalmi utalás

Hivatkozás: https://mersz.hu/andor-uzleti-gazdasagtan//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave