Rekettye Gábor, Tóth Tamás, Malota Erzsébet

Nemzetközi marketing


Nagy és kis kontextusú (kontextus-erős és kontextus-gyenge) kultúrák

Az egyik legáltalánosabban használt kategorizálási elv a kultúra kontextusával foglalkozik. Itt a kontextus szó többet jelent, mint szövegösszefüggést; a közlés, a kommunikáció strukturális bonyolultságára vagy egyszerűségére vonatkozik. Az is része a kontextusnak, hogy hol történik a kommunikáció, ki beszél, kinek a jelenlétében, milyen célú a beszélgetés (munka, társalgás, eladás, alku stb.). A nagy kontextusú és kis kontextusú kultúrák fogalompárja Halltól (1976) származik. A kis (vagy alacsony) kontextusú kultúrákban az „üzenetek” explicitek, a szavak a kommunikáció során mindent pontosan elmondanak. A nagy (vagy magas) kontextusú kultúrákban az üzenet verbális része kevesebb információt tartalmaz, az információ többi részét a kommunikáció kontextusa hordozza, illetve közvetíti, ami magában foglalja a kommunikáció hátterét, asszociációit és alapértékeit. Ki vagy? Mik az értékeid? Mi a pozíciód/helyed a társadalomban? – kritikus elemek ezek a nagy kontextusú kultúrák esetében, például Japánban vagy az arab országokban. Ezekben az országokban egy bankkölcsön odaítélésénél fontosabb a kölcsönt kérő személye, mint a hitelképesség vizsgálata. Utóbbiakban sokkal kevesebb idő (és pénz) megy el a jogi papírmunkára, mint az előbbiekben. Az ígéretnek súlya van, a bizalom elsődleges, kevésbé szükséges a szükséghelyzetekre való felkészülés. A különbségre jó példa az alábbi történet:

Nemzetközi marketing

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 740 1

Örömmel ajánlom Rekettye Gábor, Tóth Tamás és Malota Erzsébet könyvét minden olyan olvasónak, akit érdekel a marketing és annak nemzetközi vetülete. Nekem, aki japán vagyok, de Budapesten élek és dolgozom, természetes, hogy ismerjem a nemzetközi környezetet, a kultúrák, az üzleti-, és marketingszokások közötti különbségeket. Ezt a nemzetközi affinitást azonban nem is olyan könnyű megszerezni. A szerzők könyve sokat segíthet az olvasónak abban, hogy részletes és friss képet kapjon a nemzetközi gazdaságban végbemenő folyamatokról, valamint az azokhoz való marketingalkalmazkodás feltételeiről és eszközeiről. Rekettye Gábor öt évet élt és dolgozott Japánban, éppen ezért otthonosan mozog az ázsiai, távol-keleti környezetben is. Ez, valamint az ő és szerzőtársainak kutatói, szerzői múltja garancia arra, hogy az olvasók értékes könyvet vehessenek kezükbe.

Morita Tsuneo

a Tateyama R & D Europe Ltd. vezérigazgatója,

volt egyetemi tanár, Hosei Egyetem, Tokió

A nemzetközi marketing tudományos igényű bemutatását szolgálja Rekettye Gábor, Tóth Tamás és Malota Erzsébet nagyszerűen szerkesztett, hiánypótló műve. A könyvben közreadott ismeretanyag nagymértékben hozzájárulhat a nyitott, exportorientált magyar gazdaság válság utáni felemelkedéséhez, fejlesztéséhez. Rekettye Gábor rendkívül körültekintően foglalkozik azokkal a nemzetközi kritériumokkal, amelyekre – bár csekély a ráhatásunk –, de ismeretük és hozzájuk való alkalmazkodásunk elősegíti marketing-döntéseink előkészítését és sikeres végrehajtását.

Nagy értéke a könyvnek a kulturális jellemzők és különbözőségek, valamint a marketingkommunikációs eszközök interkulturális szempontú bemutatása Malota Erzsébet és Tóth Tamás tollából, hisz a fogyasztói szokások és a kommunikáció elemzése nélkül nem juthatunk közel a fogyasztók eszéhez és szívéhez. Ehhez járul hozzá napjaink új digitális eszköztárának ismertetése is, Csordás Tamás és Gáti Mirkó által.

Az exportőr vállalatok tudatos piaci tevékenységéhez ad nélkülözhetetlen támpontokat Rekettye Gábor a külpiacra való kilépés formáinak és a nemzetközi marketing eszköztárának bemutatásával, alapos elemzésével, tanulságos példákkal és esetekkel alátámasztva.

Jó szívvel ajánlom a könyvet minden gazdasági szakembernek, kutatónak és egyetemi hallgatónak.

Sugár András

a Máltai Köztársaság tiszteletbeli konzulja

a Westel, a T-Mobile volt vezérigazgatója

Hivatkozás: https://mersz.hu/rekettye-toth-malota-nemzetkozi-marketing//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave