Gálik Mihály, Urbán Ágnes

Médiagazdaságtan


Bevezetés

A történelmi újkor beköszöntét mintegy szimbolizáló találmány, a mozgatható betűs sajtó üzembe helyezése Mainz városában 1452-ben elindított egy olyan folyamatot, a kommunikációs üzenetek tömeges méretű előállítását, amely megváltoztatatta civilizációnkat. A tömegkommunikációs technológiák szerepének társadalmi hatásait vizsgáló nagy kanadai médiakutató, Marshall McLuhan egyenesen úgy fogalmazott úgy fél évezreddel később, 1962-ben, hogy Johannes Gutenberg ezzel a találmányával nemcsak a könyvek iparszerű termelését indította el, hanem egyben a közönséget is létrehozta. A sajtótermékek tömeges elterjedése a könyvek nyomtatásával kezdődött, de azután, nagyjából két évszázad elteltével kialakult egy olyan médium, amit újságként ismerünk, s amelyik, rácáfolva számos előrejelzésre, még ma is velünk van. Az újságok a médiagazdaságtan felfogása szerint különleges árujószágok, amelyek továbbra is fontos szerepet töltenek be korunk társadalmában, bár az új technológiák alkalmazásának következtében megnövekedett médiakínálat, valamint az új média szolgáltatásai egyaránt komoly fenyegetést jelentenek az újságok iránti keresletre. Az újságpiacok kialakulása ugyan eltérő módon ment végbe Európában és az Amerikai Egyesült Államokban, de az olvasási szokásokat, valamint az újságfogyasztást lényegében azonos tényezők befolyásolják a fejlett/közepesen fejlett országokban. A médiagazdaságtan diszciplína hagyományosan jóval kisebb hangsúlyt fektet a magazinok piacának elemzésére, mivel azok közelebb állnak a közönséges árujószágokhoz, az azonban vitathatatlan, hogy a magazinok a tömegtájékoztatás, illetve szórakoztatás fontos eszközei, ily módon az eltérő sajátosságokat és a keresletét befolyásoló tényezőket érdemes górcső alá venni. Az 1990-es évek közepétől először az újságok, majd később a magazinok is megjelentek az interneten a kiadói stratégia részeként, a fejezet végén ezt a folyamatot vizsgáljuk.

Médiagazdaságtan

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 758 6

Kis híján két évtizede, hogy a médiagazdaságtan tárgykörben megjelent az első magyar nyelvű könyv, amelyhez az elméleti bevezetőt követő lapkiadás fejezetet én lektoráltam. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, s négy további változat követte az elsőt. Bár a jelenkori média csak nyomokban hasonlít az 1990-es évek első felének médiájára, a médiagazdaságtani nézőpont mit sem veszített érvényességéből. Ma már persze a média szót is két jelzős szerkezettel emlegetjük, a két évtizeddel ezelőttit tömegmédiának hívjuk, amely mellé felnőtt az infokommunikációs technológiák forradalmának és tömeges használatbavételének eredményeként az új média. Mind a kettővel foglalkozik a Médiagazdaságtan legújabb kiadása, külön rávilágítva arra a szerves kapcsolatra, amely a régi és az új médiát összeköti. Öröm látni, hogy a két évtizeddel ezelőtt indult magyar médiagazdaságtani iskolából ismét fontos, értékes mű került ki, amelyet mind a médiával bármilyen szemszögből foglalkozóknak, mind az érdeklődőknek figyelmébe ajánlok.

Bayer József ügyvezető igazgató

Axel Springer Budapest Kft.

A Médiagazdaságtan című kötet előző kiadásai bestsellerré váltak a médiával foglalkozó hazai szakirodalomban. Nem véletlenül: a könyv alapos és mély, mégis közérthető és remekül tagolt áttekintést ad a médiapiac trendjeiről. E legújabb kiadás már naprakészen elemzi a digitális hálózatok, a közösségi média világát is a hagyományos médiumok (sajtó, rádió, tévé) mellett. Gyakorló médiamenedzsereknek, kutatóknak, diákoknak ajánlom. És mindenkinek, aki többet szeretne tudni az új és változó médiatípusokról, műfajokról, finanszírozási modellekről, a közönségmérésről vagy akár a magánmédia és a közérdek elvi összefüggéseiről. Mindenkinek, akit érdekel a demokratikus, szabad média működése.

Sükösd Miklós, Senior Fellow

Media Diversity Institute, London

Hivatkozás: https://mersz.hu/galik-urban-mediagazdasagtan//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave