Gálik Mihály, Urbán Ágnes

Médiagazdaságtan


A tömegkommunikáció és a média funkciói, szerepe, helye a modern társadalmakban

„Amit társadalmunkról, mi több, a világról, amelynek lakói vagyunk, tudunk, azt a tömegmédiából tudjuk”, fogalmazta meg sarkosan a huszadik század második felének korszakos német médiakutatója, Niklas Luhmann (2008, 4. o.). Kiemeli, hogy nem csupán a hírekben, tudósításokban jelentkezik egyfajta társadalomleírás, amely persze jól meghatározható mintákat követ, amint azt a médiaelméleti kutatások eredményei meggyőzően bizonyítják, hanem a reklámokban és szórakoztató tartalmakban is. Ez utóbbiak szintén hatással vannak arra, mi konstruálódik valóságként, ráadásul a film és a televízió elterjedése a korábbiakhoz, a regényben és a lapokban ábrázoltakhoz képest felerősítette a valóságos valóság és a fiktív valóság összekeveredését (91–93. o.). Mondani sem kell, az úgynevezett kereskedelmi kommunikációban megjelenő reklámok/hirdetések világa még inkább külön valóság a maga szembetűnő sajátosságaival.

Médiagazdaságtan

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 758 6

Kis híján két évtizede, hogy a médiagazdaságtan tárgykörben megjelent az első magyar nyelvű könyv, amelyhez az elméleti bevezetőt követő lapkiadás fejezetet én lektoráltam. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, s négy további változat követte az elsőt. Bár a jelenkori média csak nyomokban hasonlít az 1990-es évek első felének médiájára, a médiagazdaságtani nézőpont mit sem veszített érvényességéből. Ma már persze a média szót is két jelzős szerkezettel emlegetjük, a két évtizeddel ezelőttit tömegmédiának hívjuk, amely mellé felnőtt az infokommunikációs technológiák forradalmának és tömeges használatbavételének eredményeként az új média. Mind a kettővel foglalkozik a Médiagazdaságtan legújabb kiadása, külön rávilágítva arra a szerves kapcsolatra, amely a régi és az új médiát összeköti. Öröm látni, hogy a két évtizeddel ezelőtt indult magyar médiagazdaságtani iskolából ismét fontos, értékes mű került ki, amelyet mind a médiával bármilyen szemszögből foglalkozóknak, mind az érdeklődőknek figyelmébe ajánlok.

Bayer József ügyvezető igazgató

Axel Springer Budapest Kft.

A Médiagazdaságtan című kötet előző kiadásai bestsellerré váltak a médiával foglalkozó hazai szakirodalomban. Nem véletlenül: a könyv alapos és mély, mégis közérthető és remekül tagolt áttekintést ad a médiapiac trendjeiről. E legújabb kiadás már naprakészen elemzi a digitális hálózatok, a közösségi média világát is a hagyományos médiumok (sajtó, rádió, tévé) mellett. Gyakorló médiamenedzsereknek, kutatóknak, diákoknak ajánlom. És mindenkinek, aki többet szeretne tudni az új és változó médiatípusokról, műfajokról, finanszírozási modellekről, a közönségmérésről vagy akár a magánmédia és a közérdek elvi összefüggéseiről. Mindenkinek, akit érdekel a demokratikus, szabad média működése.

Sükösd Miklós, Senior Fellow

Media Diversity Institute, London

Hivatkozás: https://mersz.hu/galik-urban-mediagazdasagtan//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave