Coaching alapok és irányzatok
Megoldásközpontú brief coaching: a gyors kimozdítás művészete
- Hogyan jött létre a megoldásközpontú brief coaching irányzata?Az Egyesült Állmokban az 1980-as évek elején egy családterápiával fogalkozó kutató team félretette az addig alkalmazott pszichológiai szemléletet, pszichológiai elméleteket és a gyakorlatban megfigyelték, melyek a sikeres terápiás beszélgetések hatékony, az ügyfél azonnali előrelépését eredményező beavatkozásai. A leghasznosabbnak talált módszerekből fejlesztették ki a megoldásközpontú brief terápiát, melyet coachingban is alkalmazni kezdtek.
- Van-e különbség a brief terápia és a brief coaching által alkalmazott módszertan között?Nincs. A brief coaching a megoldásközpontú brief terápia módszerét vette át és alkalmazza más környezetben: szervezetekben, executive, business és life coachingban.
- Mi a problémacentrikus beszédmód?A problémáról folytatott beszélgetést nevezzük problémaközpontú beszédmódnak (angolul: problem talk): amikor a probléma részleteiről, okairól, az ügyfél ezekhez fűződő hiányosságairól, gyengeségeiről van szó. A megfigyelések szerint ez a beszédmód mélyíti az ügyfél problématudatát, és nem segíti az új megoldások születését.
- Mi a megoldásközpontú beszédmód?Megoldásközpontú beszédmódnak (angolul: solution talk) nevezzük, amikor a probléma megszűnte utáni elképzelt, hipotetikus jövőről, a közelmúltban, jelenben már működö megoldásokról, azaz problémaszünetekről, az ügyfél erősségeiről és erőforrásairól vagy az ügyfél előrelépéseinek jeleiről van szó a beszélgetésben. A megfigyelések szerint új megoldások születésében a megoldásközpontú beszédmód segíti inkább az ügyfelet.
- Mi a különbség problémamegoldás és megoldásépítés között?Problémamegoldásnak nevezzük az adott helyzetben igényelt változás, előrelépés elérésének azt a módját, amikor a probléma okait elemezzük, majd azok elhárításával, kijavításával indítjuk el a változást.A megoldásépítés a változás, előrelépés elérésének megoldásközpontú beszélgetésvezetésben alkalmazott strukturált módja, amikor átugorjuk a probléma elemzését és megoldását, és azonnal a kívánt célállapot ismérveit, majd az ehhez már rendelkezésre álló, működő elemeket és erősségeket, a célállapot irányába mutató előjeleket, majd a megtehető kis lépéseket tárjuk fel.
- Milyen időszerkezettel dolgozik a brief coaching?A brief coaching során a coach a megoldásépítés logikájának megfelelően először a probléma megszűnése utáni hipotetikus jövőbe, a „tökéletes, megvalósult jövőbe” (Future Perfect) viszi az ügyfelet, ennek részletei után érdeklődik. Ezt követően visszatér a beszélgetés a jelenbe: a már működő megoldások feltérképezésével a közelmúlt sikeresen fehasználható elemeit gyűjti össze. Ezután megint a jövő következik: a közeljövőben megtehető lépések jeleiről, kísérletekről folyik a beszélgetés.
- Mi az a csodakérdés és mi a szerepe a megoldásközpontú coachingban?A coach a csodakérdéssel viszi ügyfelét a probléma megszűnését követő hipotetikus jövőbe és az ottani, megváltozott valósága részletei után érdeklődik. Például: „Tegyük fel, hogy csoda történt: nem tudjuk hogyan, a probléma megszűnt. Miről veszi észre a változást?” A coach igyekszik megtudni az ügyféltől az általa kívánatosnak érzett, tartott állapot minél több konkrét részletét, nézőpontváltással, a változások kihatásainak elképzelésével. Az ügyfélnek nemcsak pontosabb képe kezd lenni az általa megcélzott jövőről, hanem érzelmileg is átéli, ami erőtejes motiváció a változások elindításához. A csodakérdés a legfontosabb lépése egy megoldásközpontú ülésnek, a beszélgetés nagy részét is kitöltheti.
- Mikor alkalmazzuk a skálakérdéseket?Előrehaladásra vonatkozó skálakérdéseket alkalmazunk: 1. amikor az ügyfél számára érzékletessé szeretnénk tenni, hol tart a „csoda” felé vezető úton, tehát a már működő megoldásaira és hozzájuk fűződő kompetenciáira kérdezünk, 2. amikor a csoda előjelei, a jelen skálaállásnál is magasabb értéket mutató ígéretes villanásokra és a hozzájuk kapcsolódó hasznos tudásra, képességekre vagyunk kíváncsiak, 3. amikor az ügyfél által a közeljövőben megtehető kis lépések előjelei után érdeklődünk. Alkalmazhatunk az előrehaladás, az eredmények megtartásába vetett bizalomra vonatkozóan is skálakérdéseket, e bizalom alapjainak megerősítésére, és kreatívan alkothatunk skálakérdést bármilyen témában tett fejlődés „mérhetővé”, érzékletessé tételére, az ügyfél erősítésére, tisztánlátása támogatására. Mindig az előrelépéseket, az erősségeket, a működő elemeket mérjük a skálán, soha nem azt, ami hiányzik.
- Melyek a brief coach főbb előfeltevései az ügyfélről?A coach azt feltételezi ügyfeléről, hogy szakértője a saját témájának: valójában pontosan tudja, mit akar és mit nem akar, mi hasznos és mi nem hasznos számára és minden erőforrása, képessége megvan az általa megjelölt célok megvalósítására. Ezért a coach a beszélgetés irányításakor maximálisan az ügyfél által megjelölt célokra, döntésekre hagyatkozik: nem ítéli meg, bírálja felül az ügyfél által megjelölt célokat, erősségeket, prioritásokat: a folyamat társalkotójának tekinti az ügyfelet, maximális tisztelettel és a felelősség lehetséges maximális átadásával. Feltételezi a coach azt is, hogy egyetlen ülés megoldásépítése is elegendő lehet az ügyfél számára ahhoz, hogy az ülést követően „pillangóhatásként” elindítsa a változásokat, és világában önszerveződéssel előálljanak a kívánt előrelépések. Bízik a folyamatban.
- Hogyan hasznos a coachingban a brief coach „nem tudása”?Azzal, hogy a megoldásközpontú coach nem kíváncsi a kiindulási helyzet részleteire, az ügyfél figyelmét azonnal célirányosan az előrevivő erőkre: a megcélzott jövőre, a már működő megoldásokra, erőforrásokra és előrelépésekre irányítja, és gyorsítja az új megoldások, az előrelépés kidolgozását. Azáltal, hogy nem alkot véleményt az ügyfél által elhangzottakról, mert őt tekinti minden témájában a szakértőnek, és maximálisan ráhagyatkozik az ügyfél döntéseire és prioritásaira, a lehető legnagyobb felelősséget adja át az ügyfélnek a coaching folyamatban, ezzel a nagyfokú bizalommal is erősíti az ügyfelet, annak önszerveződését.
- Milyen helyzetekben mutatkoznak meg a brief coaching specifikus előnyei?A brief coaching a gyors kimozdítás művészete: strukturálatlan, átláthatalan, gyors reakciót igénylő helyzetekben, amikor nincs is idő problémaelemzésre, rugalmasan, gyorsan és hatékonyan érhetők el kis, célirányos előrelépések a brief coaching módszerével. A coach „nem tudása” alkalmassá teszi a módszert „silent coaching” alkalmazására olyan témákban, melyekről az ügyfél nem kíván beszélni.
- Egyéni coachingon kívül a brief coaching milyen alkalmazási területei alakultak ki?Radikális pozitív fókusza miatt válságban lévő teamek gyors kimozdítására is jól alkalmazható a megoldásközpontú modell team coachingban. Hasznos eszköz vezetők kezében: az interakciók (értekezletek, teljesítményértékelő beszélgetések, spontán „folyosói” helyzetek stb.) konstruktív fókuszának stabil megtartására, gyors kimozdításra, a felhatalmazó, bevonó kommunikáció eszközeinek elsajátítására. A sikerfókuszt, a megerősítő elismerések szokását, a közös célokhoz kapcsolódó előlépéseken tartott figyelmet erősítik az olykor játékosan ötletes brief coachingon alapuló szervezetfejlesztői beavatkozások, melyek hatása továbbgyűrűzik a szervezetben.
Tartalomjegyzék
- COACHING ALAPOK ÉS IRÁNYZATOK
- Impresszum
- Köszönetnyilvánítás
- Bevezető
- Értéküzeneteink
- I. Coaching alapok
- 1. A szó eredete
- 2. A coaching előzményei és története
- 3. A coaching
- 4. A coach
- 5. A coachee
- 6. A coaching kapcsolat
- 7. A coaching folyamat
- 8. Coach kompetenciák, a coaching alapvető eszközei
- 9. A coaching különböző szempontok szerinti csoportosítási lehetőségei
- 10. Belső coach, külső coach
- 11. A coaching további alkalmazásai
- 12. A coaching és más támogató szakmák
- 13. Etika a coachingban
- 14. A coaching eredményességének mérése
- 15. Miért alkalmazzunk coachingot?
- Felhasznált irodalom
- 1. A szó eredete
- II. Akcióközpontú coaching irányzat
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- III. Érték alapú (Appreciative Inquiry) coaching
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- Függelék
- IV. Gestalt coaching
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- V. Megoldásközpontú brief coaching: A gyors kimozdítás művészete
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere Megoldásközpontú brief megközelítés: paradigmaváltás a pszichológiai gondolkodásban
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története Terápiából coaching: a megoldásközpontú modell rugalmas térnyerése
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 3.1. Megoldásépítés: hipotetikus jövő és tánc a skálán
- 3.2. Szerződéskötés: kezdjük a végén!
- 3.3. Megoldásközpontú találmány: a csodakérdés
- 3.4. Tánc a skálán: problémaszünetek, működő megoldások és előjelek
- 3.5. Tánc a skálán: az előrelépés jelei
- 3.6. Lezárás: csokorba szedett erősségek
- 3.7. A megoldásközpontú coach előfeltételezései: „a coach csupán tanú?”
- 3.8. Megoldásközpontú brief coaching: az érzékelés átállítása
- 3.9. Az utánkövető ülés: mi lett jobb?
- 3.1. Megoldásépítés: hipotetikus jövő és tánc a skálán
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai A brief modell: a gyors kimozdítás művészete
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei Egyéni folyamatoktól szervezetek „coaching”-jáig
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás Megoldásközpontú brief coaching: paradigmaváltás az önszerveződés támogatására
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere Megoldásközpontú brief megközelítés: paradigmaváltás a pszichológiai gondolkodásban
- VI. NLP megközelítésű coaching
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- VII. Az ontológiai coaching
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 3.1. Az ontológiai coaching alapmegfontolásai
- 3.2. Az ontológiai coaching működési környezete: ontológiai design és a kreatív osztály
- 3.3. Az ontológiai coaching néhány jellegzetes tématerülete
- 3.3.1. Nyelvi design: cselekvésre indító beszélgetés és az abdukció alapjai
- 3.3.2. A bizalom mint design
- 3.3.3. A bullshit mint anti-design
- 3.3.4. Az érzelmek tervezése
- 3.3.5. A design designja, avagy a designról való gondolkodás és beszéd: metadesign
- 3.3.6. A cselekvésre irányuló ontológiai coaching végterméke: a cool
- 3.3.7. Design alapú tanácsadás: a design alapú problémamegoldó modell az ontológiai coachingban
- 3.3.1. Nyelvi design: cselekvésre indító beszélgetés és az abdukció alapjai
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- VIII. Rendszerszemléletű coaching
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- Függelék
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- IX. Szupervízió megközelítésű, reflektív coaching
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- X. A tranzakcióanalitikus coaching
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- XI. A wingwave coaching
- 1. Az irányzat szellemi, tudományos háttere
- 2. Az irányzat kialakulásának, fejlődésének története
- 3. Az irányzat bemutatása, fő jellemzői, működése
- 4. Az irányzat alkalmazási feltételei, sajátosságai
- 5. Az irányzat alkalmazási lehetőségei, területei
- 6. Az irányzat eszközei
- 7. Összefoglalás
- 8. Kérdések
- Szószedet
- Felhasznált irodalom
- Válaszok a kérdésekre
- Akcióközpontú coaching irányzat
- Érték alapú (Appreciative Inquiry) coaching
- Gestalt coaching
- Megoldásközpontú brief coaching: a gyors kimozdítás művészete
- NLP megközelítésű coaching
- Az ontológiai coaching
- Rendszerszemléletű coaching
- Szupervízió megközelítésű, reflektív coaching
- A tranzakcióanalitikus coaching
- A wingwave coaching
- Akcióközpontú coaching irányzat
- Bemutatkozások
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2016
ISBN: 978 963 059 761 6
A könyv elvitathatatlan módon hiánypótló mű mind hazai, mind nemzetközi vonatkozásban, a coachingot nyújtó és igénybe vevő szakemberek számára egyaránt.
Legnagyobb értéke a különböző módszertanok rendszerezésében és lényegük gyakorlati szempontból történő megragadásában rejlik. Ezáltal a könyv számomra egyértelmű eligazodást nyújt a különböző módszertanok között, segítve az adott helyzetekhez leginkább illeszkedő megközelítések szakszerű és hatékony beazonosítását. Megítélésem szerint kezdők és haladók, szakértők és a témával még ismerkedők számára egyaránt kötelező irodalom. Ráczné Szőke Ildikó, HR ügyvezető igazgató, Raiffeisen Bank Hiánypótló művet tart most Ön a kezében, amely hasznos forrás kezdő és haladó coachok, valamint a szakma iránt érdeklődők számára egyaránt. Hazai szakemberek szemszögéből ismerhetünk meg tíz jelentős coaching irányzatot, módszertant. E kiadvány jó példája a coaching szakma sokszínűségének, és bízom benne, hogy segít egymás értékeinek mélyebb megismerésében. Hegedűs Dóra, a Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségének elnöke Az elmúlt években bebizonyosodott számomra, hogy egy vállalat teljesítőképességét erősen befolyásolja az, hogyan képes tanulni a tapasztalataiból és építkezni az erősségeiből. Minél inkább hagyjuk, hogy tükröt mutassanak nekünk, annál inkább vagyunk készek a változásra. A coaching ebben segít nekem, nekünk. A könyv igazi navigátor azoknak, aki szeretnék megtalálni a számukra legközelebb álló coaching megközelítést. Somorjai Éva, Magyar Telekom HR vezérigazgató-helyettes Túlságosan zajos magány - szól Bohumil Hrabal kisregényének címe. Ez a látszólagos ellentmondás jellemzi a vezetők munkáját is. Az állandó, szűnni nem akaró magányosság érzés feloldásának igénye is hozzájárult a különböző coaching módszerek kialakulásához. A könyv nagy értéke, szakmai és tudományos hitelességének záloga, az egymástól eltérő, de más-más forrásból, gyakran azonos helyekre megérkező módszertanok arányos bemutatása. A coaching és a különböző coaching módszerek iránti nyitottság, ami a könyv egyik fő üzenete, pedig segíthet ennek a zajos magánynak a megszüntetésében. Hogy nehogy úgy járjunk, mint Pepin bácsi… Dr. habil Heidrich Balázs, dékán, intézetvezető, Budapesti Gazdasági Főiskola, Pénzügyi és Számviteli Kar, Menedzsment és Emberi Erőforrások Intézet A kötetben szereplő irányzatok: - Coaching alapok (szerző: Kelló Éva) - Akcióközpontú coaching (szerző: Kiss György Ádám) - Érték alapú (Appreciative Inquiry) coaching (szerző: Vásárhelyi Judit) - Gestalt coaching (szerző: Dr. Erős Ilona) - Megoldásközpontú brief coaching: A gyors kimozdítás művészete (szerző: Tegyi Enikő) - NLP megközelítésű coaching (szerző: Dr. Stenger Györgyi) - Ontlógiai coaching (szerző: Dr. Kollár József PhD és Dr. Kollárné Déri Krisztina) - Rendszerszemléletű coaching (szerző: Dr. Bodó Péter) - Szupervízió megközelítésű, reflektív coaching (szerző: Wiesner Erzsébet) - Tranzakcióanalitikus coaching (szerző: Sari J. van Poelje) - Wingwave coaching (szerző: Liptai Beáta)
Hivatkozás: https://mersz.hu/kello-coaching-alapok-es-iranyzatok//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero