Boros Gábor (szerk.)

Filozófia


Irodalom

ACKRILL J. 1981: Aristotle the Philosopher. Oxford: Clarendon Press.
ALEXANDRIAI NÉVTELEN 2006: Bevezetés Platón filozófiájába. Magyar Filozófiai Szemle 50 (2006), 81–117.
ALGRA K. – BARNES J. – MANSFELD J. – SCHOFIELD M. (szerk.) 1999: The Cambridge History of Hellenistic Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
ALLEN R. E. (szerk.) 1965: Studies in Plato’s Metaphysics. London: Routledge & Kegan Paul.
ALLEN R. E. – FURLEY D. J. (szerk.) 1975: Studies in Presocratic Philosophy. Vol. 2: The Eleatics and Pluralists. London: Routledge & Kegan Paul.
ANNAS J. 1992: Hellenistic Philosophy of Mind. Berkeley–L. A.–London: University of California Press.
ANNAS J. – ROWE C. (szerk.) 2002: New Perspectives on Plato, Modern and Ancient. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
APHRODISZIASZI ALEXANDROSZ: AZ uralkodókhoz a végzetről. In Bugár – Lautner 2006: 147–234.
APULEIUS 2003: A világról. Szónoki és filozófiai művek. Budapest: Magyar Könyvklub.
ARISZTOTELÉSZ 1969: Politika. Budapest: Gondolat.
ARISZTOTELÉSZ 1975: Eudémoszi etika. Nagy etika. Budapest: Gondolat.
ARISZTOTELÉSZ 1979: Organon. I. köt. Katégóriák, Herméneutika, Első analitika. Budapest: Akadémiai Kiadó.
ARISZTOTELÉSZ 1982: Retorika. Budapest: Gondolat.
ARISZTOTELÉSZ 1987: Nikomakhoszi etika. Budapest: Európa Könyvkiadó.
ARISZTOTELÉSZ 1992: „Metafizika, VII (Z) könyv”. Gond 1/1. füzet, 125–157.
ARISZTOTELÉSZ 1993: Kategóriák. Budapest: Kossuth Könyvkiadó.
ARISZTOTELÉSZ 1994: Az athéni állam. In Németh György (összeáll., jegyz., utószó) 1994: Államéletrajzok. Budapest: Századvég Kiadó.
ARISZTOTELÉSZ 1994: Hermeneutika. Budapest: Kossuth Könyvkiadó.
ARISZTOTELÉSZ 1997: Poétika és más költészettani írások. Budapest: PannonKlett Kiadó.
ARISZTOTELÉSZ 1999: Fizika IV.10–14. Vulgo 1. füzet, 83–98.
ARISZTOTELÉSZ 2000: A természetfilozófiai vizsgálódás nyolcadik könyve. Magyar Filozófiai Szemle 44, 73–159.
ARISZTOTELÉSZ 2005: A Jóról. A filozófiáról. In Bugár 2005, 157–176.
ARISZTOTELÉSZ 2005: Metafizika ʌ (XII. könyv). In Bugár 2005, 187–225.
ARISZTOTELÉSZ 2006: A létrejövés és a pusztulás. Budapest–Miskolc: Lestár-ME BTK.
ARISZTOTELÉSZ 2006: Lélekfilozófiai írások. Budapest: Akadémiai Kiadó.
ARMSTRONG A. H. (szerk.) 1967: The Cambridge History of Later Greek and Early Medieval Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
ASMIS E. 1990: „Philodemus” Epicureanism’. In Haase–Temporini II.36.4: 2369–2406.
ASMIS ELIZABETH. 1984. Epicurus’ Scientific Method. Ithaca NY: Cornell University Press.
B. INWOOD, Ethics and Human Action in Early Stoicism, Oxford: Clarendon Press.
BÁRÁNY ISTVÁN 2001: Utószó a Theaitétoszhoz. In Platón 2001, 123–267.
BARNES J. et al. (szerk.) 1975–1979: Articles on Aristotle. Vol. 1: Science. Vol. 2: Ethics & Politics. Vol. 3: Metaphysics. Vol. 4: Psychology & Aesthetics. London: Duckworth.
BARNES J. 1979: The Presocratic Philosophers. Vol. 1–2. London: Routledge.
BARNES J. (szerk.) 1984: The Revised Oxford Translation of Aristotle. Vol. 1–2. Princeton: Princeton University Press.
BARNES J. (szerk.) 1995: The Cambridge Companion to Aristotle. Cambridge, CUP.
BARNES J. 1990: The Toils of Scepticism. Cambridge: Cambridge University Press.
BARNES J. 1998: Arisztotelész. Budapest: Akadémiai Kiadó.
BENE LÁSZLó – BETEGH GÁBOR (szerk.) 2001: Értelem és szenvedély. Filozófia és teológia a hellenisztikus korban és a kései antikvitásban. Passim Filozófiai Folyóirat 3/1. sz.
BENE LÁSZLó 2006: „Megismerés, nyelv és valóság A szofistában”. In Platón 2006a, 131–321.
BENSON H. (szerk.) 1992: Essays on the Philosophy of Socrates. Oxford: Clarendon Press.
BETEGH G. – BODNÁR I. – LAUTNER P. – GERÉBY GY. (szerk.) 2007: Töredékes hagyomány. Steiger Kornélnak. Budapest: Akadémiai Kiadó.
BETEGH GÁBOR – BÖRÖCZKI TAMÁS (szerk.) 2007: A formák és a tudás. Tanulmányok Platón metafizikájáról és ismeretelméletéről. Budapest: Gondolat.
BETEGH GÁBOR (bev., ford., jegyz.) 1998: „Egy orphikus kozmogónia: A Derveni papirusz”. In NÉMETH GYÖRGY (szerk.): Ércnél maradóbb. A görög és a római történelem forrásai. Budapest: Corvina, 29. fejezet.
BETEGH GÁBOR 2004: The Derveni Papyrus. Cosmology, Theology and Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press.
BETT R. 2000: Pyrrho. His Antecedents and his Legacy. Oxford: Clarendon Press.
BOBZIEN S. 1998: Freedom and Determinism in Stoic Philosophy. Oxford: Clarendon Press.
BOËTHIUS 1979: A filozófia vigasztalása. Budapest: Európa.
BOGNÁR LÁSZLó 2006: Az antik filozófia története. Ajánló irodalomjegyzék, link
BOLONYAI GÁBOR – HAJDU PÉTER (szerk.) 2002: A Poétika újraolvasása. Helikon Irodalomtudományi Szemle 48/1–2. sz.
BRANHAM B. – GOULET-CAZé M.-O. (eds) 1996: The Cynics: The Cynic Movement in Antiquity and Its Legacy. Berkeley: University of California Press.
BRENNAN TAD 1999: Ethics and Epistemology in Sextus Empiricus. London: Routledge.
BRICKHOUSE T. C., SMITH N. D. 2000: The Philosophy of Socrates. Oxford: Clarendon Press.
BRITTAIN C. 2001: Philo of Larissa: The Last of the Academic Sceptics. Oxford: Oxford University Press.
BRUNSCHWIG J. – LLOYD G. E. R. (szerk.) 2000: Greek Thought: A Guide to Classical Knowledge. Cambridge Mass./London: Harvard University Press.
BRUNSCHWIG JACQUES 1997: „Pyrrhonikus volt-e Pyrrhón?”. Magyar Filozófiai Szemle 41: 413–424.
BUGÁR ISTVÁN (szerk.) 2003: Episztemológiai problémák a hellenisztikus korban és a kései antikvitásban. Passim Filozófiai Folyóirat 5/1. sz.
BUGÁR M. ISTVÁN – LAUTNER PÉTER (szerk.) 2006: Sors és szabadság. Az emberi autonómia problémája az antik filozófiában a Kr. utáni II. századig. Budapest: Kairosz.
BUGÁR M. ISTVÁN (szerk.) 2005: Kozmikus teológia. Források a görög filozófia istentanához a kezdetektől a kereszténység színrelépéséig. Budapest: Kairosz Kiadó.
BURKERT W. 1962: Weisheit und Wissenschaft. Studien zu Pythagoras, Philolaos und Platon. Nürnberg: Hans Carl Verlag.
BURNYEAT M. – FREDE M. (szerk.) 1998: The Original Sceptics: A Controversy. Indianapolis: Hackett.
CANCIK H. – SCHNEIDER H. (szerk.) 1996-: Der neue Pauly. Enzyklopädie der Antike. Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler Verlag.
CANTO-SPERBER M. et al. 1997: Philosophie grecque. Paris: Presses Universitaires de France.
CHERNISS H. 1944: Aristotle’s Criticism of Plato and the Academy. Baltimore: J. Hopkins University Press.
CICERO 1974: Válogatott művei. Budapest: Európa Könyvkiadó.
CICERO 1983: A legfőbb jóról és rosszról III–IV. könyv. A sztoikusok paradoxonjai. In Steiger 1983:241–314, 315–336.
CICERO 1985: Az istenek természete. Budapest: Helikon Kiadó.
CICERO 1992: A végzetről. Budapest: Európa Könyvkiadó. Újrakiadva In Bugár–Lautner 2006: 84–111.
CICERO 1995: Az állam. Budapest: Akadémiai Kiadó.
CICERO 1998: „Akadémikus könyvek”, „Lucullus”. In Kendeffy 1998: 71–170.
CICERO 2004: Tusculumi eszmecserék. Budapest: Allprint.
COOPER J. M. (szerk.) 1997: Plato, Complete Works. Indianapolis: Hackett.
DIELS H., KRANZ W. 1951–52 (6. kiadás): Die Fragmente der Vorsokratiker. Vols. 1–3. Weidmann.
DILLON J. 1977: The Middle Platonism. London/Ithaca: Duckworth/Cornell UP
DILLON J. 1987: „Iamblichus of Chalcis”. In ANRW II.36.2: 862–909.
DILLON J. 2003: The Heirs of Plato. A Study of the Old Academy (347–274 BC). Oxford: Clarendon Press.
DILLON J. – LONG A.A. (szerk.) 1988: The Questions of Eclecticism. Studies in Later Greek Philosophy. Berkeley. Los Angeles–London: University of California Press.
DODDS ERIC ROBERTSON 2002: A görögség és az irracionalitás. Budapest: Gond-Cura Alapítvány – Palatínus Kiadó.
DÖRRIE H. – BALTES M. – PIETSCH CH. (szerk.) 1987–: Der Platonismus in der Antike. Grundlage – System – Entwicklung. Bd. 1–7. Stuttgart/Bad Cannstatt: fromman-holzboog.
DÜRING I. 1966: Aristoteles. Heidelberg: Carl Winther.
EMILSSON E. K. 1988: Plotinus on Sense-Perception. Cambridge: Cambridge University Press.
EMILSSON E. K. 2007: Plotinus on Intellect. Oxford: Oxford University Press.
EPIKTÉTOSZ 1978: Kézikönyvecske. Budapest: Európa Könyvkiadó.
EPIKTÉTOSZ 2006: A szabadságról. In Bugár–Lautner 2006, 112–138.
EVERSON S. (szerk.) 1990, 1991, 1994, 1998: Companions to ancient thought: Vol. 1: Epistemology. Vol. 2: Psychology. Vol. 3: Language. Vol. 4: Ethics. Cambridge: Cambridge University Press.
FINE G. (szerk.) 1999: Plato. Vol. 1: Metaphysics and Epistemology. Vol. 2: Ethics, Politics, Religion, and the Soul. Oxford: Oxford University Press.
FLASHAR H. (szerk.) 1983–2007: Grundriss der Geschichte der Philosophie, begründet von F. Ueberweg, völlig neubearbeitet. Die Philosophie der Antike. Bd. 1–5. Basel-Stuttgart: Schwabe.
FORTENBAUGH W. W. (szerk.) 1983: On Stoic and Peripatetic Ethics. The Work of Arius Didymus. New Brunswick–London.
FREDE M. – CHARLES D. (szerk.) 2000: Aristotle’s Metaphysics Lambda. Oxford: Clarendon Press.
FRIIS JOHANSEN K. 1998: A History of Ancient Philosophy: From the Beginnings to Augustine. London: Routledge.
FURLEY D. 1967: Two Studies in the Greek Atomists. Princeton: Princeton University Press.
FURLEY D. 1987: The Greek Cosmologists. Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press.
FURLEY D. J. (szerk.) 1999: The Routledge History of Philosophy. Vol. II: From Aristotle to Augustine. London: Routledge.
FURLEY D. J. – ALLEN R. E. (szerk.) 1970, 1975: Studies in Presocratic Philosophy. Vol. 1: The Beginnings of Philosophy. London: Routledge & Kegan Paul.
GADAMER H.-G. 2000: A filozófia kezdete. Két tanulmány. Budapest: Osiris.
GAISER K. 1962: Platons ungeschriebene Lehre. Stuttgart: Schwabe.
GERSH S. 1986: Middle Platonism and Neoplatonism: The Latin Tradition. Notre Dame: The University of Notre Dame Press.
GERSON L. P. (szerk.) 1996: The Cambridge Companion to Plotinus. Cambridge: Cambridge University Press.
GERSON L. P. (szerk.) 1999: Aristotle: Critical Assessments. Vol. 1: Logic and Metaphysics. Vol. 2: Physics, Cosmology and Biology. Vol. 3: Psychology and Ethics. London: Routledge.
GILL M. L. – PELLEGRIN P. (szerk.) 2006: A Companion to Ancient Philosophy. Malden, MA/Oxford/Carlton, Victoria: Blackwell Publishing.
GLUCKER J. 1978: Antiochus and the Late Academy. Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht.
GORDON P. 1996: Epicurus in Lycia: The Second-Century World od Diogenes of Oenoanda. Ann Arbor: University of Michigan Press.
GOTTSCHALK H. B. 1987: „Aristotelian Philosophy in the Roman World from the Time of Cicero to the End of the Second Century AD.” In Haase–Temporini II.36.2: 1079–1174.
GOULET R. (szerk.) 1989-: Dictionnaire des philosophes antiques. Paris, CNRS.
GRIFFIN M., BARNES J. 1989, 1997: Philosophia Togata. Vol. 1: Essays on Philosophy and Roman Society. Vol. 2: Plato and Aristotle at Rome. Oxford: Clarendon Press.
GUTHRIE W. K. C. 1962–1981: A History of Greek Philosophy. Vol. 1–6.
HAASE W. – TEMPORINI H. (szerk.) 1987–1994: Aufstieg und Niedergang der römischen Welt. II.36: Philosophie, Wissenschaft und Technik. Berlin: De Gruyter.
HADOT P. 1968: Porphyre et Victorinus. 1–2. Paris: Éditions du Cerf.
HADOT P. 1998: The Inner Citadel: The Meditations of Marcus Aurelius. Cambridge, Massachusetts–London: Harvard University Press.
HANKINSON R. J. 1995: The Sceptics. New York: Routledge.
HAVAS LÁSZLó (szerk.) 1991: Válogatások a hippokratészi gyűjteményből. Budapest: Gondolat.
HORN CH. – RAPP CH. (szerk.) 2002: Wörterbuch der antiken Philosophie. München: C. H. Beck.
HUSSEY E. L. 1972: The Presocratics. London: Duckworth.
INWOOD B. (szerk.) 2003: The Cambridge Companion to the Stoics. Cambridge: Cambridge University Press.
INWOOD B. (2005): Reading Seneca: Stoic Philosophy at Rome. Oxford: Clarendon Press.
IRWIN T. 1989: Classical Thought. Oxford: Clarendon Press.
IRWIN T. 1995: Plato’s Ethics. Oxford: Oxford University Press.
JAEGER W. 1923: Aristoteles. Grundlegung einer Geschichte seiner Entwicklung. Berlin: Weidmann.
JUDSON L. (szerk.) 1991: Aristotle’s Physics: A Collection of Essays. Oxford: Clarendon Press.
KAHN C. H. 1960: Anaximander and the Origins of Greek Cosmology. New York: Columbia University Press.
KAHN C. H. 1979: The Art and Thought of Heraclitus. Cambridge: Cambridge University Press.
KAHN C. H. 1996: Plato and the Socratic Dialogue. Cambridge, Cambridge University Press.
KAHN C. H. 2001: Pythagoras and the Pythagoreans. Indianapolis: Hackett.
KELSZOSZ 1969, Igaz szó. In Világosság 10/3, melléklet.
KENDEFFY GÁBOR (szerk.) 1998: Antik szkepticizmus. Budapest: Atlantisz, 7–69.
KERFERD G. (szerk.) 1981: The Sophists and their Legacy. Wiesbaden: Steiner.
KERFERD G. 2003: A szofista mozgalom. Budapest: Osiris.
KEYT D. – MILLER F. (szerk.) 1991: A Companion to Aristotle’s Politics. Oxford: Blackwell.
KIRK G. S., RAVEN J. E., SCHOFIELD M. 1998: A preszókratikus filozófusok, Budapest: Atlantisz.
KNEALE W., KNEALE M. 1987: A logika fejlődése. Budapest: Gondolat Kiadó.
KOBUSCH TH. – MOJSISCH B. (szerk.) 1996: Platon: Seine Dialoge in der Sicht neuer Forschungen. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
KRAUT R. (szerk.) 1992: The Cambridge Companion to Plato. Cambridge: Cambridge University Press.
LAUTNER PÉTER (szerk.) 1995: A kürénéi hedonizmus. Budapest: Kossuth.
LAUTNER P. (szerk.) 2004: Pogány teológia I. Szövegértelmezés és rendszeralkotás a Plótinosz utáni újplatonistáknál. Budapest: Kairosz.
LEAR J. 1988: Aristotle: The Desire to Understand. Cambridge: Cambridge University Press.
LLOYD A. C. 1990: The Anatomy of Neoplatonism. Oxford: Clarendon Press.
LONG A. A. (2002): Epictetus: A Stoic and Socratic Guide to Life. Oxford: Clarendon Press.
LONG A. A. (szerk.) 1971: Problems in Stoicism. London–Atlantic Highlands, NJ: The Athlone Press.
LONG A. A. 1998: Hellenisztikus filozófia. Budapest: Osiris.
LONG A. A. (szerk.) 1999: The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
LONG A. A. 2006: From Epicurus to Epictetus: Studies in Hellenistic and Roman Philosophy. Oxford: Clarendon Press.
LONG A. A., SEDLEY D. N. (1987): The Hellenistic Philosophers. Vol.1: Translations of the principal sources, with philosophical commentary. Vol. 2: Greek and Latin texts with notes and bibliography. Cambridge: Cambridge University Press.
LUCRETIUS 1957: A természetről. Debrecen: Alföldi Magvető.
LYNCH D. P. 1972: Aristotle’s School. Berkeley: University of California Press.
MANSFELD J. 1987: Die Vorsokratiker. Stuttgart: Reclam Verlag.
MARCUS AURELIUS 1975: Elmélkedései. Budapest: Európa Könyvkiadó.
MATES BENSON. The Skeptic Way: Sextus Empiricus’s Outlines of Pyrrhonism. New York: Oxford University Press, 1996
MITSIS P. 1988: Epicurus’ Ethical Theory. Ithaca, New York: Cornell University Press.
MOREL P.-M. 2000: Atome et nécessité: Démocrite, Épicure, Lucrèce. Paris: Presses Universitaires de France.
MORFORD M. 2002: The Roman Philosophers from the Time of Cato the Censor to the death of Marcus Aurelius. London–New York: Routledge.
MOURELATOS A. P. D. 1993 (2. kiadás): The Pre-Socratic Philosophers. Princeton: Princeton University Press.
NEHAMAS A. 1998: The Art of Living: Socratic Reflections from Plato to Foucault. Berkeley/L. A./London: University of California Press.
NUSSBAUM M. C. – RORTY A. O. (szerk.) 1992: Essays on Aristotle’s De Anima. Oxford: Clarendon Press.
NUSSBAUM M. C. 1994: The Therapy of Desire: Theory and Practice in Hellenistic Ethics. Princeton: Princeton University Press.
O’MEARA J. D. 1989: Pythagoras Revived: Mathematics and Philosophy in Late Antiquity. Oxford: Clarendon Press.
O’MEARA D. J. 1993: Plotinus: An Introduction to the Enneads. Oxford: Clarendon Press.
OWEN G. E. L. 1986: Logic, Science and Dialectic: Collected Papers in Greek Philosophy. London: Duckworth.
PÁL JÓZSEF – SZŐNYI GYÖRGY ENDRE – TAR IBOLYA (szerk.) 1995: Hermetika, mágia: Ezoterikus látásmód és művészi megismerés – Szöveggyűjtemény. Szeged: JATEPress.
PLATÓN 1984: Összes művei. 1–3. köt. Budapest: Európa Könyvkiadó.
PLATÓN 1998: Gorgiasz. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 1999: A lakoma. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2000: Ión. Menexenosz. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2001a: Theaitétosz. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2001b: Philébosz. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2003: Nagyobbik Hippiász. Kisebbik Hippiász. Lakhész. Lüszisz. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2005a: Apokrif dialógusok. Első Alkibiadész. Második Alkibiadész. Hipparkhosz. Szerelmes ifjak. Theagész. Kleitophón. Minósz. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2005b: Phaidrosz. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2005c: Euthüphrón. Szókratész védőbeszéde. Kritón. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2006a: A szofista. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2006b: Kharmidész. Euthüdémosz. Budapest: Atlantisz.
PLATÓN 2007: Prótagorasz. Budapest: Atlantisz.
PLÓTINOSZ 1986: Az Egyről, a szellemről és a lelekről. Válogatott írások. Budapest: Európa Könyvkiadó.
PLÓTINOSZ 1995: A szellemi szépség (V. 8.), A szellem, az ideák és a létező (V. 9.). In Pál József (főszerk.): 97–107., 109–116.
PLUTARKHOSZ 1983: A sztoikusok ellentmondásai. In Steiger 1983: 315–395.
PLUTARKHOSZ 1985: Szókratész daimónja. Budapest: Helikon Kiadó.
PLUTARKHOSZ 1986: Iszisz és Oszirisz. Budapest: Európa.
PLUTARKHOSZ 1998: Morálfilozófiai értekezések. Budapest: Kossuth.
PLUTARKHOSZ 2002: „Miért nem jósol már versben a Püthia?” Magyar Filozófiai Szemle 46, 563–599.
POPPER K. 2001: „A platóni igézet”. In Uő: A nyitott társadalom és ellenségei. Budapest: Balassi Kiadó, 19–196.
PORPHÜRIOSZ: „Plótinosz életéről és műveinek felosztásáról”. In Plótinosz 1986: 353–386.
PORPHYRIOSZ 1984: Eiszagógé. Magyar Filozófiai Szemle 28: 431–454.
POWELL J. G. F. (szerk.) 1995: Cicero the Philosopher. Oxford: Clarendon Press.
PRAECHTER K. 1910: „Richtungen und Schulen im Neuplatonismus”. In Uő: 1973: Kleine Schriften. Hildesheim: Olms: 165–216.
PRIOR W. J. (szerk.) 1996: Socrates. Critical Assessments. London: Routledge.
PROKLOSZ 1997: „A Lykai Proklosnak, Platón utódjának két könyve a fizika elemeiről (avagy a mozgásról)”. Magyar Filozófiai Szemle 41, 281–336.
PSZEUDO-ARISZTOTELÉSZ: A világrendről. In Bugár 2005: 337–372.
RAPP C. 2004: Aristoteles zur Einführung. Hamburg: Junius Verlag.
REEVE C. 2000: Substantial Knowledge: Aristotle’s Metaphysics. Indianapolis: Hackett.
RIST J. 1972: Epicurus: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
RITOÓK ZSIGMOND (ford., bev., jegyz.) 1982: Források az ókori görög zeneesztétika történetéhez. Budapest: Akadémiai Kiadó.
RITTER J., GRÜNDNER K., GABRIEL G. 1971–2007: Historisches Wörterbuch der Philosophie. Bd. 1–13. Basel: Schwabe Verlag.
ROMILLY J. de 1992: The Great Sophists in Periclean Athens. Oxford: Clarendon Press.
Ross 1996: Arisztotelész. Budapest: Osiris Kiadó.
Ross D. W. 1953: Plato’s Theory of Ideas. Oxford: Oxford University Press.
ROWE CH., SCHOFIELD M. 2005: The Cambridge History of Greek and Roman Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press.
RÖD W. (szerk.) 1978–1997: Die Geschichte der Philosophie. Die Philosophie der Antike. München: Beck.
SANTAS G. 1979: Socrates. London: Routledge & Kegan Paul.
SCALTSAS T. – CHARLES D. – GILL M. L. (szerk.) 1994: Unity, Identity and Explanation in Aristotle’s Metaphysics. Oxford: Clarendon Press.
SEDLEY D. 1998: Lucretius and the Transformation of Greek Wisdom. Cambridge: Cambridge Universiy Press.
SEDLEY D. 2003: The Cambridge Companion to Greek and Roman Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
SENECA 2002–2004: Prózai művei. 1–2. köt. Budapest: Szenzár Kiadó.
SEXTUS EMPIRICUS 1998: A pürrhónizmus alapvonalai. In Kendeffy 1998: 171–373.
SEXTUS EMPIRICUS 2005: A tudósok ellen IX.4–193. In Bugár 2005: 52–91.
SHARPLES R. W. 1987: „Alexander of Aphrodisias: Scholasticism and Innovation”. In Haase–Temporini II.36.2: 1176–1243.
SHERMAN N. (szerk.) 1999: Aristotle’s Ethics: Critical Essays. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.
SIMON A. 2002: Az örök feladat. Antik tanulmányok. Debrecen: Csokonai.
SIORVANES L. 1996: Proclus: Neo-Platonic Philosophy and Science. Edinburgh: Edinburgh University Press.
SMITH A. 1974: Porphyry’s Place in the Neoplatonic Tradition. The Hague: Nijhoff.
SMITH N. 1998: Plato. Critical Assessments. Vol. 1: Problems of Interpretation and Method. Vol. 2: The Early Dialogues. Vol. 3: The Middle Dialogues. Vol. 4: The Late Dialogues. London: Routledge.
SOMOS RÓBERT (szerk.) 2004: Természetfilozófia és metafizika a hellenisztikus korban és a kései antikvitásban. Passim Filozófiai Folyóirat 6/1. sz.
SOMOS RÓBERT (szerk.) 2005: Középső platonizmus. Budapest: Osiris.
SORABJI R. 1983: Time, Creation and the Continuum. London: Duckworth.
SORABJI R. (szerk.) 1987: Philoponus and the Rejection of Aristotelian Science. London: Duckworth.
SORABJI R. 1988: Matter, Space and Motion. London: Duckworth.
SORABJI R. (szerk.) 1989: Ancient Commentators on Aristotle. London: Duckworth–Ithaca, New York: Cornell University Press.
SORABJI R. (szerk.) 1990: Aristotle Transformed. London: Duckworth.
SORABJI R. 2000: Emotion and Peace of Mind. From Stoic Agitation to Christian Temptation. Oxford: Oxford University Press.
SORABJI R. (szerk.) 2005: The Philosophy of the Commentators, 200–600 AD. A Sourcebook. Vol. 1: Psychology (with Ethics and Religion). Vol. 2: Physics. Vol. 3: Logic and Metaphysics. London: Duckworth.
SORABJI R. 2006: Self. Ancient and Modern Insights about Individuality, Life and Death. Oxford: Clarendon Press.
STEEL C. 1978: The Changing Self: a Study on the Soul in Later Neoplatonism: Iamblichus, Damascius and Priscianus. Brussels: Paleis der Academiën.
STEIGER KORNÉL (szerk.) 1983: Sztoikus etikai antológia. Budapest: Gondolat Kiadó.
STEIGER KORNÉL 1985: „Parmenidész és Empedoklész kozmológiája”. In Parmenidész. Empedoklész. Töredékek. Budapest: Gondolat, 75–170.
STEIGER KORNÉL 1993a: A lappangó örökség: Fejezetek a preszókratikus filozófia antik hagyományozásának történetéből. Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó.
STEIGER KORNÉL (szerk.) 1993b: A szofista filozófia. Szöveggyűjtemény. Budapest: Atlantisz.
STEIGER KORNÉL (szerk.) 1994: A cinikus és a megarai filozófia. Budapest: Kossuth.
STEIGER KORNÉL (ford., bev., jegyz.) 1997: „Phleiusi Timón töredékei. Diogenés Laertios: Phleiusi Timón élete”. Magyar Filozófiai Szemle 41, 77–91 és 217–241.
STOUGH CH. 1969: Greek Scepticism. A Study in Epistemology. Berkeley-Los Angeles: University of California Press.
STRAUSS L. – CROPSEY J. (szerk.) 1994: A politikai filozófia története I. Budapest: Európa.
SZEKERES CSILLA 2001: „A filozófiai gondolkodás kezdetei Rómában. Filozófiai irányzatok Itáliában a köztársaság korában. M. Tullius Cicero filozófiai munkássága. L. Annaeus Seneca filozófiája.” In Havas László – Tegyey Imre (szerk.) 2001: Agatha VII. Bevezetés az ókortudományba. Debrecen: DE BTK Klasszika-filológiai Tanszék: 389–454.
SZLEZÁK THOMAS ALEXANDER 2000: Hogyan olvassuk Platónt? Budapest: Atlantisz.
TAYLOR A. E. 1997: Platón. Budapest: Osiris.
TAYLOR C. C. W. (szerk.) 1997: The Routledge History of Philosophy. Vol. I: From the Beginning to Plato. London: Routledge.
THEOPHRASZTOSZ 1995: Az érzékekről. Jellemrajzok. Budapest: Kossuth Könyvkiadó.
THEOPHRASZTOSZ 2005: Metafizika. In Bugár 2005: 226–253.
VANDER WAERDT P. (szerk.) 1994: The Socratic Movement. Ithaca, N. Y.–London: Cornell University Press.
VLASTOS G. (szerk.) 1971: Plato. Vol. 1–2. Garden City: Anchor Books.
VLASTOS G. 1981 (2. kiadás): Platonic Studies. Princeton: Princeton University Press.
VLASTOS G. 1991: Socrates, Ironist and Moral Philosopher. Cambridge: Cambridge University Press.
VLASTOS G. 1994: Socratic Studies. Cambridge: Cambridge University Press.
WALLIS RICHARD T. 2002: Az újplatonizmus. Budapest: Osiris Kiadó.
XENOPHÓN 2003: Filozófiai és egyéb írásai. Budapest: Osiris Kiadó.
ZALTA E. N. (szerk.): Stanford Encyclopedia of Philosophy. link
ZAMBON M. 2002: Porphyre et le moyen-platonisme. Paris: Vrin.
ZEYL D. – DEVEREUX D. T. – MITSIS PH. T. (szerk.) 1997: Encyclopedia of Classical Philosophy. Westport, Connecticut: Greenwood Press.
A bibliográfiai utalások a nagyobb fejezetek elején összegyűjtve szerepelnek. A tárgyalt filozófusok szövegeinek fordításait csak akkor adjuk meg, ha azok nem azonosíthatók minden további nélkül a bibliográfiában a név alapján. Itt az általános, több korszakot érintő műveket említjük.
Bibliográfia a magyar irodalomhoz: Bognár 2006. Magyar nyelvű szöveggyűjtemények: Bugár 2005, Bugár–Lautner 2006, Ritoók 1982. Magyar nyelvű cikkgyűjtemények: Bene–Betegh 2001, Bugár 2003, Somos 2004, Betegh et al. 2007. Általános művek magyarul: Dodds 2002, Kneale 1987, Strauss–Cropsey 1994, Steiger 1993a. Kézikönyvek: Brunschwig–Lloyd 2000, Cancik–Schneider 1996, Goulet 1989, Haase–Temporini 1987, Horn–Rapp 2002, Ritter et al. 1971, Zalta 2007 (?), Zeyl–Devereux–Mitsis 1997. Antik filozófiatörténetek: Canto-Sperber 1998, Flashar 1983, Friis Johansen 1998, Guthrie 1962, Irwin 1989, Röd 1978, Taylor 1997, Furley 1999. Cikkgyűjtemények, könyvek több korszakhoz: Everson 1990, 1991, 1994 és 1998, Gill–Pellegrin 2006, Rowe–Schofield 2005, Sedley 2003, Sorabji 1983, 1988, 2000, 2006. Folyóiratok: Ancient Philosophy, Apeiron, Oxford Studies in Ancient Philosophy, Phronesis, Rhizai. 2. fejezet: Magyarul: Kirk–Raven–Schofield 1998, Steiger 1993b, Betegh 1998, Havas 1991, Steiger 1985, Kerferd 2003. Idegen nyelven: Diels–Kranz 1951, Barnes 1979, Hussey 1972, Mansfeld 1987, Betegh 2004, Burkert 1962, Furley 1987, Kahn 1960, 1979, 2001, Long 1999, Mourelatos 1993, Kerferd 1981, Romilly 1992. 3. fejezet: Szókratész: Platón 1984, Xenophón 2003, Lautner 1995, Steiger 1994; Benson 1992, Brickhouse–Smith 2000, Nehamas 1998, Prior 1996, Santas 1979, Vlastos 1991, 1994. Kisebb szókratikusok: Vander Waerdt 1994. Platón-irodalom magyarul: Bárány 2001, Bene 2006, Betegh–Böröczki 2007, Gadamer 2000, Popper 2001, Szlezák 2000, Taylor 1997 (1926). Platón-irodalom idegen nyelven: Cooper 1997; Annas–Rowe 2002, Allen 1965, Cherniss 1944, Fine 1999, Gaiser 1962, Irwin 1995, Kahn 1996, Kraut 1992, Kobusch–Mojsisch 1996, Owen 1986, Ross 1953, Smith 1998, Vlastos 1971, 1981. Az Óakadémia: Dillon 2003. Arisztotelészirodalom magyarul: Barnes 1998, Ross 1996, Bolonyai–Hajdú 2002, Simon 2002. Arisztotelész-irodalom idegen nyelven: Barnes 1984; Ackrill 1981, Barnes–Schofield–Sorabji 1975, Barnes 1995, Düring 1966, Frede–Charles 2000, Gerson 1999, Jaeger 1923, Judson 1991, Keyt–Miller 1991, Lear 1988, Nussbaum–Rorty 1992, Rapp 2004, Reeve 2000, Scaltsas–Charles–Gill 1994, Sherman 1999. 4. fejezet: Általános: Long 1998; Long–Sedley 1987, Algra et alii 1999, Annas 1992, Nussbaum 1994. Peripatetikusok: Lynch 1972. Epikureizmus: Asmis 1984, Furley 1967, Mitsis 1988, Morel 2000, Rist 1972. Sztoa: Steiger 1983; Inwood 2003, Long 1971, Fortenbaugh 1983, Bobzien 1998, Inwood 1985. Szkepticizmus: Steiger 1997, Cicero 1998; Brunschwig 1997, Kendeffy 1998; Bett 2000, Stough 1969, Burnyeat–Frede 1998, Hankinson 1995. 5. fejezet: Általános: Haase – Temporini 1987, Dillon – Long 1988, Griffin – Barnes 1989, 1997, Long 2006. A filozófia Rómában: Szekeres 2001; Morford 2002. Arisztotelianizmus: Gottschalk 1987, Sharples 1987. Epikureizmus: Asmis 1990, Sedley 1998, Gordon 1996. Sztoicizmus: Long 2002, Inwood 2005, Hadot 1998. Újpürrhonizmus: Mates 1996, Brennan 1999, Barnes 1990. Philón, Antiokhosz, Cicero: Brittain 2001, Glucker 1978, Powell 1995. Középső platonizmus: Somos 2005; Dörrie–Baltes–Pietsch 1987; Dillon 1977. Cinikusok: Branham–Goulet-Cazé 1996. 6. fejezet: Általános: Wallis 2002; Dörrie–Baltes–Pietsch 1987, Sorabji 1989, Sorabji 2005; Lloyd 1990, Praechter 1910. Plótinosz: Armstrong 1966; Emilsson 1988 és 2007, Gerson 1996, O’Meara 1993. Későbbi újplatonikusok: Alexandriai Névtelen 2006, Lautner 2004, Pál–Szőnyi–Tar 1997; Dillon 1987, Gersh 1986, Hadot 1968, O’Meara 1989, Siorvanes 1996, Smith 1974, Sorabji 1987, 1990, Steel 1978, Zambon 2002.

Filozófia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

Nyomtatott megjelenés éve: 2007

ISBN: 978 963 059 692 3

Az Akadémiai kézikönyvek Filozófia kötete az európai bölcselet történetének átfogó és részletes bemutatása; régóta vágyott, magas színvonalú alapmű érettségizők, középiskolai filozófia- és etikatanárok, egyetemi hallgatók és oktatók számára. A kézikönyv első, terjedelmesebb része az európai filozófia jelentős alakjait, iskoláit és áramlatait tekinti át a kezdetektől a 20. századig, történeti alapú megközelítésben, beleértve az adott korszakok filozófiájára ható külső tényezőket is. A második, rövidebb rész esszéi az egymástól elkülönülő kortárs irányzatok és filozófiák bemutatására összpontosítanak. A kötetet részletes tárgy- és névmutató egészíti ki. A filozófia ott volt az összes egyéb tudomány bölcsőjénél, és az újkor végéig magában foglalta az emberi tudás egységének ígéretét. Jelentősége az utóbbi évtizedekben újra nő, amit a szerteágazó szaktudományok sokaságának határterületein erősödő kompetenciája és aktivitása jelez. A főszerkesztő, Boros Gábor, az ELTE tanszékvezető egyetemi tanára és szerzőtársai ajánlása szerint a mű a filozófiával rendszeresen foglalkozókénál jóval tágabb körnek: a nagy sikerű sorozat, a Kémia, a Világirodalom, a Fizika, a Világtörténet stb. olvasóinak, a tudományok iránt nyitott és érdeklődő széles hazai közönségnek is szól.

Hivatkozás: https://mersz.hu/boros-filozofia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave