Boros Gábor (szerk.)

Filozófia


2. Kortárs fejlemények

A „vallásfilozófia” kifejezés ma némileg eltérő jelentésben szerepel a különféle filozófiai nyelvekben. A német nyelvterületen jelentése meglehetősen homályos. A Religionsphilosophie elsősorban a klasszikus német filozófia jelentős alkotóinak vonatkozó – egymástól jelentősen eltérő – nézeteire utal.1 Kortárs értelemben csak periferikus jelentése van. Az elmúlt években több kísérlet is történt arra, hogy a német filozófiai életet bekapcsolják az angolszász vallásfilozófiai vitákba; ezek nagyrészt sikertelenek maradtak. Jól mutatja ezt például J. L. Mackie és Hans Küng vitája, amelyben az előbbi érvelésének világossága és konzisztenciája, mondandójának egysége szembetűnően eltér a másik fél jellegzetességeitől (Mackie 1982). De jól mutatja a sikertelen kapcsolódást egy nemrégiben tartott müncheni konferencia is, amelyen egyetlen német filozófus sem állt elő önálló vallásfilozófiai koncepcióval, amely csak távolról is megközelíthetné a konferencián fellépő angolszász gondolkodók szisztematikusságát, átfogó, filozófiai-tudományos törekvéseit vagy – másfelől – azt a specializáltságot, amelyet a kortárs angolszász diszkusszió tett lehetővé (Brüntrup–Tacelli 1999). A vallásfilozófia ennek megfelelően inkább teológusok területe a kortárs német gondolkodásban: Pannenberg vagy Küng valójában teológusok. Másfelől Jürgen Habermas újabb érdeklődése a vallás tartalmai iránt, amelyek a szekularizált társadalom válságjelenségei közepette fontossá váltak, és amelyek a felvilágosult ész és a hívő ész párbeszédét előmozdítják, megnyithatja az utat a vallásfilozófiai diszkusszió újabb szakasza előtt. Ebben nem a vallásfilozófia teológiai problémái állnának előtérben, hanem a vallás mint közösségformáló erő, mint hagyomány, mint a nyugati világnak a szekuláris ész mellett egyik meghatározó ereje. E lehetőséget foglalja össze Habermas beszélgetése, vitája Joseph Ratzingerrel (Habermas–Ratzinger 2005).

Filozófia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

Nyomtatott megjelenés éve: 2007

ISBN: 978 963 059 692 3

Az Akadémiai kézikönyvek Filozófia kötete az európai bölcselet történetének átfogó és részletes bemutatása; régóta vágyott, magas színvonalú alapmű érettségizők, középiskolai filozófia- és etikatanárok, egyetemi hallgatók és oktatók számára. A kézikönyv első, terjedelmesebb része az európai filozófia jelentős alakjait, iskoláit és áramlatait tekinti át a kezdetektől a 20. századig, történeti alapú megközelítésben, beleértve az adott korszakok filozófiájára ható külső tényezőket is. A második, rövidebb rész esszéi az egymástól elkülönülő kortárs irányzatok és filozófiák bemutatására összpontosítanak. A kötetet részletes tárgy- és névmutató egészíti ki. A filozófia ott volt az összes egyéb tudomány bölcsőjénél, és az újkor végéig magában foglalta az emberi tudás egységének ígéretét. Jelentősége az utóbbi évtizedekben újra nő, amit a szerteágazó szaktudományok sokaságának határterületein erősödő kompetenciája és aktivitása jelez. A főszerkesztő, Boros Gábor, az ELTE tanszékvezető egyetemi tanára és szerzőtársai ajánlása szerint a mű a filozófiával rendszeresen foglalkozókénál jóval tágabb körnek: a nagy sikerű sorozat, a Kémia, a Világirodalom, a Fizika, a Világtörténet stb. olvasóinak, a tudományok iránt nyitott és érdeklődő széles hazai közönségnek is szól.

Hivatkozás: https://mersz.hu/boros-filozofia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave