Cseke Ákos

A középkor és az esztétika


A szép mint transzcendentálé

A tamási és egyáltalán a skolasztikus esztétika legfontosabb alapelvének a tudósok azt a tanítást tartják, mely szerint a szép transzcendentálé, sőt, mint például Maritain állítja, „az összes transzcendentálé együttes ragyogása”872. Balthasar szerint is ez a középkori, azon belül a tamási filozófia egyik legalapvetőbb tanítása,873 de a szép transzcendentáléként való felfogása később is vissza-visszatérő motívuma a Tamás-szakirodalomnak.874 Umberto Eco szerint, aki több helyen is bírálta Maritain esztétikafelfogását, „Aquinói Tamásnak nem vált javára, hogy inkább rajongók olvasták, mint történészek”875; és bár Maritain nem mondható puszta Tamás-rajongónak, hiszen annál elmélyültebb tudással bírt életművéről, történeti értelemben – mint látni fogjuk – kétségkívül problematikus a francia gondolkodó megközelítése. Eco megállapításával azonban a legnagyobb baj az, hogy kijelentése magára Ecóra is igaz, azzal a különbséggel, hogy ő már nem pusztán Tamást, hanem az egész középkort olvasta úgy, hogy írásaiban inkább tűnik középkorrajongónak, mint medievistának.876 Az angol kiadók úgy hirdetik az interneten angolra lefordított esztétikatörténeti könyvét, hogy „a non fiction book by Eco”, valójában azonban a Művészet és szépség a középkori esztétikában éppoly „fiktív”, mint lenyűgöző és méltán világhírű regénye, A rózsa neve – úgy is mondhatjuk, hogy mindkettő elmélyült történeti munka, tele fiktív elemekkel.


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 132 5

A középkori esztétikának szentelt tanulmányok a 19. század második felétől fogva egyre nagyobb helyet foglalnak el az esztétikatörténeti kutatásokban, magyarul azonban még soha nem jelent meg egy kifejezetten ennek a kérdésnek szentelt összefoglaló munka. Cseke Ákos könyve ebben a tekintetben hiánypótló mű. A középkor és az esztétika ugyanakkor nem pusztán az ebben a témában született külföldi szakirodalom ismertetésére vállalkozik, hanem a szakirodalom közmegegyezésen alapuló belátásainak újragondolását is elvégzi. A könyv többek között a következő kérdésekre keresi a választ: Milyen szerepet tölt be a művészet és a szépség a középkori gondolkodásban? Mennyiben módosítja - vagy inkább ássa alá - a középkori szerzők tanulmányozása a modern esztétikai tapasztalatot? Mit jelent a szépséget észlelni a világban és önmagamban? Létezik-e érzékfeletti szépség? És vajon szép-e a szerelmes, széppé tesz-e a szeretet, a szerelem világa? A könyv többek között Tertullianus, Ágoston, Eriugena, Clairvaux-i Bernát, Bonaventura, Aquinói Tamás, Eckhart mester és Dante egy-egy szövegét elemzi és mutatja be az esztétika történeti vizsgálatának szempontjából.

Hivatkozás: https://mersz.hu/cseke-a-kozepkor-es-az-esztetika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave