Cseke Ákos

A középkor és az esztétika


A szépség meghatározása

James Joyce Ifjúkori önarckép című regénye 1916-ban, 4 évvel az Art et scolastique előtt jelent meg. A könyv egy híressé vált dialógusában a jezsuita kollégiumban tanuló Stephen Daedalus Aquinói Tamásra hivatkozva vázol fel egy olyan szépségbölcseletet, mely látszólag tőle, valójában talán inkább Kanttól származik, hiszen Tamás elméletét előbb az igaz, jó, szép jellegzetesen modern hármasságában helyezi el, majd a műalkotás befogadási fázisaiként értelmezi újra: „Hogy befejezzem azt, amit a szépségről mondtam – folytatta Stephen –, az érzékelhető legkielégítőbb vonatkozásainak egyezniük kell a művészi befogadás szükségszerű fázisaival. Ha ezeket megtalálod, megtaláltad az egyetemes szép tulajdonságait is. Szent Tamás azt írja: Ad pulchritudinem tria requiruntur: integritas, consonantia et claritas. Ezt én így fordítom: A szép három dolgot igényel, teljességet, harmóniát és sugárzást. Megfelelnek ezek a befogadás fázisainak? Követed a gondolatmenetemet?”901 A dialógus másik résztvevője, Lynch, természetesen követi a gondolatmenetet, mely a claritas fogalommagyarázatában kulminál: „ha ezt a kosarat befogadtad mint egy dolgot [ez az integritas értelme Joyce szerint, mely a befogadás első fázisa], azután formájának megfelelően szétbontottad és megláttad mint dolgot [consonantia], a logikailag és esztétikailag megengedhető egyedüli szintézist végezted el. Látod, hogy a dolog az, ami, és nem más. A sugárzás, amiről Tamás szól, a skolasztikus quidditas, valamely dolog minéműsége… Az a perc, amelyben a szépnek ez a legfőbb tulajdonsága, az esztétikai kép tiszta sugárzása a maga világosságában láthatóvá válik az ész által, melyet eddig lenyűgözött a tárgy teljessége, elvarázsolt a harmóniája, az a perc az esztétikai élvezet fénylő és csendes megállapodottsága, egy olyan spirituális állapot, mely nagyon hasonlít a szívnek ahhoz az állapotához, melyet Luigi Galvani, az olasz tudós – szinte a Shelley kifejezésének szépségével vetekedő kifejezést használva – a szív varázslatának nevezett.”902


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 132 5

A középkori esztétikának szentelt tanulmányok a 19. század második felétől fogva egyre nagyobb helyet foglalnak el az esztétikatörténeti kutatásokban, magyarul azonban még soha nem jelent meg egy kifejezetten ennek a kérdésnek szentelt összefoglaló munka. Cseke Ákos könyve ebben a tekintetben hiánypótló mű. A középkor és az esztétika ugyanakkor nem pusztán az ebben a témában született külföldi szakirodalom ismertetésére vállalkozik, hanem a szakirodalom közmegegyezésen alapuló belátásainak újragondolását is elvégzi. A könyv többek között a következő kérdésekre keresi a választ: Milyen szerepet tölt be a művészet és a szépség a középkori gondolkodásban? Mennyiben módosítja - vagy inkább ássa alá - a középkori szerzők tanulmányozása a modern esztétikai tapasztalatot? Mit jelent a szépséget észlelni a világban és önmagamban? Létezik-e érzékfeletti szépség? És vajon szép-e a szerelmes, széppé tesz-e a szeretet, a szerelem világa? A könyv többek között Tertullianus, Ágoston, Eriugena, Clairvaux-i Bernát, Bonaventura, Aquinói Tamás, Eckhart mester és Dante egy-egy szövegét elemzi és mutatja be az esztétika történeti vizsgálatának szempontjából.

Hivatkozás: https://mersz.hu/cseke-a-kozepkor-es-az-esztetika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave