Maróth Miklós

Iszlám és politikaelmélet


A politikai vezető

Ibn Szína sokat emlegetett elődje, Alfarabi, ha az állam vezetőjére utal, akkor bizonyos esetekben a semleges tartalmú raʾīs szót használja. Ez nem mond semmi mást sem, mint azt, hogy az illető vezeti a többit, ő a „főnök” (a raʾs szóból származik, ennek jelentése ’fő’). Más alkalommal azonban a legfőbb vezetőre az imám szó utal, márpedig ez vallási értelemben vett vezetőt jelöl, és inkább a síita iszlámhoz kapcsolható. A szóhasználat tehát azt látszik bizonyítani, hogy a vezető egyszerre elöljáró mind vallási, mind politikai értelemben, így arra utal, hogy a filozófusok szerint sem választható el egymástól a vallás és a politika.


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 120 2

Létezik-e az iszlám világának állameszméje? Mi az umma és a saría? Mi az állam célja? Miről szól a medinai alkotmány? Hogy függ össze vallás és politika a muzulmán világban? Ki a kalifa, a vezír, a sejk és az imám? Hogyan értelmezzük az arab világ társadalmi folyamatait? Miért érdekelte az Omajjád kalifákat Arisztotelész és Nagy Sándor levelezése? Ki volt Alfarabi, Ibn Sziná és Al-Mávardí? Összeegyeztethető-e az iszlám és a modern politika?

A Pont könyvek sorozat új darabja, az Iszlám és politikaelmélet érthető és logikus válaszokkal szolgál, határozott pontokat téve a kérdőjelek helyére.

Hivatkozás: https://mersz.hu/maroth-iszlam-es-politikaelmelet//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave