Lőrinc László

Életmódtörténet II.

Középkor


Új kiváltságolt közösség: oktatók és diákok „universitása”

Az új nézeteket valló iskolák a XIII. században kiváltságokat, sajátos különállást, önkormányzatot nyertek, és ezzel létrejöttek az első egyetemek. A függetlenséget először is az egyházzal, a helyi püspökökkel szemben kellett kivívni, akik az iskolákat sajátjuknak tekintették, hiszen tanáraik és diákjaik egyháziak. (Klerikusoknak számítottak akkor is, ha nem voltak felszentelve, pusztán a tanítási-tanulási tevékenység hagyományosan „papi” jellege miatt.) Az iskolák, egyetemek vezetői fokozatosan megszerzik az új tanárok kinevezésének, az intézmény vezetésének jogát. De harcolni kellett a királyi hatalom ellen is. Párizsban például utcai csetepatékkal; 1229 és 1231 között pedig, amikor diákok és tanárok kollektíven elköltöztek Orléans-ba, évekig tartó szabályos sztrájkkal kényszerítette ki az egyetem a püspöktől és a királytól a függetlenség elismerését. A várossal szemben is megőrizte önállóságát, nemegyszer került sor olyan esetre, mint például Oxfordban 1354-ben, amikor a városi kommuna tagjai, valamint az egyetem diákjai és tanárai íjakkal, nyilakkal felfegyverkezve napokig harcoltak egymással.

Életmódtörténet II.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 832 3

Ez a könyv nemcsak a középkori tárgyi környezetet (lakóhely, öltözet, táplálék stb.) mutatja be, hanem egyrészt szélesebb értelemben beszél az „élet kereteiről” (demográfia, higiénia, orvoslás, élelmezés, technika, termelés, településszerkezet stb.) másrészt a társadalom belső viszonyairól (család, egyes életkorok, nemek illetve társadalmi csoportok jellemzői és kapcsolatai stb.), végül a gondolkodásmódról (erkölcs, mentalitás, mindennapi rítusok, jogszemlélet, az idő és tér felfogása stb.). Ez a megközelítés a múlt bemutatása mellett korunk jelenségeit is értelmezi.

Hivatkozás: https://mersz.hu/lorinc-eletmodtortenet-ii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave