Lőrinc László

Életmódtörténet II.

Középkor


A gyermekkor – iskolások, inasok, apródok

A paraszt- és polgárgyerekek életéről alig tudunk valamit. Annyi valószínű, hogy – akárcsak az újkorban – kiskoruktól segítettek a földeken és műhelyekben. A falvakban ritkán taníttatták a gyerekeket. A városokban viszont már a középkor második felében működtek egyházi és városi tulajdonban lévő iskolák, ahol elsősorban írni-olvasni tanultak a diákok. A tanulás időszaka nem kezdődött olyan korán, mint ma. Ezekben az iskolákban a legkülönbözőbb korúak, kamaszok, kisgyerekek és felnőttek tanultak együtt. ➤[Iskolák 1] Ha a kevéske tananyag végére értek, a következő évben elölről kezdték az egészet. Akik életkori vagy egyéb okokból lemaradtak, addig jártak iskolába, amíg meg nem tanulták, amit kellett. A tanárok kezében mindig ott volt a pálca, a virgács, de ezen kívül nemigen neveltek itt sem. A leggyakoribb feladat szövegek kívülről történő megtaníttatása volt. Még a legfejlettebb városokban sem volt jellemző, hogy legalább a fiúk többségét taníttatták volna, a lányokról nem is beszélve.

Életmódtörténet II.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 832 3

Ez a könyv nemcsak a középkori tárgyi környezetet (lakóhely, öltözet, táplálék stb.) mutatja be, hanem egyrészt szélesebb értelemben beszél az „élet kereteiről” (demográfia, higiénia, orvoslás, élelmezés, technika, termelés, településszerkezet stb.) másrészt a társadalom belső viszonyairól (család, egyes életkorok, nemek illetve társadalmi csoportok jellemzői és kapcsolatai stb.), végül a gondolkodásmódról (erkölcs, mentalitás, mindennapi rítusok, jogszemlélet, az idő és tér felfogása stb.). Ez a megközelítés a múlt bemutatása mellett korunk jelenségeit is értelmezi.

Hivatkozás: https://mersz.hu/lorinc-eletmodtortenet-ii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave