Dienes Zoltán

Mitől tudomány a pszichológia?


A fisheri következtetés

Fisher statisztikához való hozzájárulása ellenére az elméleti statisztikában a Neyman–Pearson-féle megközelítés lett a domináns. Neyman a matematikai statisztika kidolgozásához egy olyan belső koherenciával rendelkező logikával állt elő, amely valószínűség-fogalmának azon az objektív értelmezésén alapszik, amely a valószínűségre mint hosszú távú relatív gyakoriságra tekint. Fisher valószínűség-fogalma, az úgynevezett „megbízhatósági valószínűség” nem volt egyértelműen sem objektív, sem pedig szubjektív – de ezt kevesen értették meg. Úgy tűnik, hogy a közmegegyezés szerint Fisher valószínűség-fogalma hibás volt. Fisher a p-értékről úgy tartotta, hogy az annak az egyedi mintának a tulajdonsága, amelynek alapján ki lett számolva. A Neyman–Pearson-féle megközelítés szerint a szignifikanciaszint, vagy α, nem a minta, hanem a teszteljárás tulajdonsága. α egy objektív valószínűség, és mint olyan, a kollektíva sajátsága, nem bármilyen egyedi eseményé, így nem is egy egyedi mintáé. Fisher azt akarta, hogy a szignifikanciavizsgálat a nullhipotézis valószínűségével kapcsolatos bizonyítékként szolgáljon; továbbá Fisher szerint minél kisebb a p-érték, a minta annál biztosabb bizonyítékkal szolgál a nullhipotézis ellen. Fisher szerint „egy szignifikanciavizsgálat alapján valóban megtudhatjuk, hogy egy egyedi nézetet milyen fokú bizonyossággal tarthatunk igaznak egyedi adataink ismeretében” (Fischer, 1955, idézi Gigerenzer, 1993, 318.). Fisher volt az, akitől például az a nézet ered, hogy egy 1%-os p-érték nagyon erős, míg az 1% és 5% közötti mérsékelt bizonyíték a nullhipotézis ellen, 5% és 10% között pedig utaló vagy marginális bizonyítékról beszélhetünk.

Mitől tudomány a pszichológia?

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 059 843 9

Mitől tudomány a pszichológia? Milyen logika húzódik meg a pszichológiai kutatások mögött?

Alapvető fontosságú könyvében Dienes Zoltán a tudományfilozófia és a statisztika kulcsproblémáit mutatja be, melyek közvetlenül és húsba vágóan érintik a pszichológiai kutatás gyakorlatát. A könyv a kutatás és pszichológiaoktatás szempontjából megkerülhetetlen, a hallgatók számára mindeddig nem vagy nehezen hozzáférhető elméleti viták és nagy hatású gondolkodók köré épül. Dienes világos és gördülékeny stílusban ismerteti Popper, Kuhn és Lakatos, Neyman és Pearson, Bayes, Fisher és Royall elképzeléseit.

Széles körű tanítási tapasztalatából kiindulva a szerző példáit a pszichológia tudományos gyakorlatából meríti, így a könyv mind a pszichológiai kutatásmódszertan, mind pedig az elméleti és történeti témákkal foglalkozó szemináriumok és előadások ideális segédkönyve.

Azoknak az érdeklődő haladó tanulóknak és kutatóknak, akik használni szeretnék a könyvben bemutatott statisztikai megközelítéseket, a következő internetes oldalt javasoljuk: http://www.lifesci.sussex.ac.uk/home/Zoltan_Dienes/inference/.

"Egy jó tankönyv legyen jól tanulható, tanítható és számon kérhető. Ez a könyv mindhárom követelményt maximálisan kielégíti, ezenkívül nemcsak tanulságos, hanem szórakoztató olvasmány is: a klasszikus angol humor legkiválóbb hagyományaira épül." (Mérő László)

Hivatkozás: https://mersz.hu/dienes-mitol-tudomany-a-pszichologia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave