Rajeczky Benjamin (szerk.)

Magyarország zenetörténete I.

Középkor


A trópus a zsolozsmában

A trópus szó tágabb értelemben használva összefoglaló neve minden olyan költői szövegnek vagy minden olyan zenei jelenségnek, mely a középkor századaiban a liturgikus darabokhoz másodlagosan, toldalékszerűen kapcsolódott hozzá. A trópusköltészet – korábbi előzmények után – a 9–11. században virágzott fel, s újabb és újabb hajtásai egészen a középkor végéig jelentkeztek. Minthogy a trópus nem önálló ének, s értelme csak az alapdallammal összekapcsoltan bontakozik ki, a trópusok nem alkotnak egységes műfajt, hanem a tropizálás módszerének és az alapdallamnak megfelelően tagozódnak. Fokozza tarkaságukat, hogy többféle tropizálási technika alakult ki az idők folyamán: pl. egyes melizmatikus szakaszok „megszövegezése”, új zenei anyag betoldása, sőt szöveg nélküli melizmák beillesztése.1153

Magyarország zenetörténete I.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 040 3

Az ​őstörténeti bevezetőt követően középkori zenekultúránk szorosan vett zenei forrásait – a szerény kezdemények után – a sorozat első kötete hatalmas gregorián és kisebb, de újdonságában jelentős többszólamú emlékek feldolgozásával tárja fel. Bemutatja név szerint ismeretlen, de műveik alapján szakavatott hazai mestereink figyelemre méltó kompozícióit, valamint káptalani iskoláinknak nyugati mérce szerint is magas színvonalú zeneoktatását; ennek szemmel látható párhuzamaként egy sajátos magyar gregorián hangjegyírás többszázados történetével is megismerteti az olvasót.

A királyi udvar és a városok zenei adatai az európai középkor társadalmi életének zenei megnyilvánulásaiban találják meg értelmező párhuzamaikat (ideszámítva az egész kontinensen otthonos vándorzenészek működését); ezekhez természetes módon simult a külföldön tevékeny magyar muzsikusok szereplése is.

Kodály Zoltán elgondolásához híven a népzene hátteréből válik ki plasztikusan Magyarország zenetörténetének minden adatolható eseménye. A kötet első ízben kísérli meg ennek a háttérnek konkrét, a középkorba utalható dallamokkal való bemutatását.

A zenei illusztrációk természetesen elsősorban hangjegyes dallampéldák és hangjegyírás-történeti dokumentumok. A művészettörténet ismert példái közül a hangszertípusok ábrázolásai segítenek hozzá a középkori zene elképzeléséhez.

Hivatkozás: https://mersz.hu/rajeczky-magyarorszag-zenetortenete-i//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave