D. Molnár Éva

Tudatos fejlődés

Az önszabályozott tanulás elmélete és gyakorlata


A célok mint motívumok az önszabályozott tanulásban

Az utóbbi években a cél mint tanulási motívum kutatása az egyik legintenzívebben vizsgált területté vált, például Vancouver (2000) 31 elméletet talált a célokkal kapcsolatban 1905-től napjainkig. Az önszabályozott tanulás kutatásában szintén kiemelt figyelmet szánnak a célok felderítésének. Ennek egyik magyarázata az önszabályozott tanulás tudatos tanulási formaként való értelmezésében rejlik. Gyakran tudatos tanulási folyamaton a kutatók a célvezérelt tanulást értik (Linnenbrink–Pintrich, 2001; Ryan, 1998). Ugyanakkor a motiváció folyamatának megértésében a tudatos célok kitűzésének, vagyis a tanulók céltudatosságának vizsgálata jelentős szerepet játszik (Lepola és mtsai, 1999; Pintrich, 2003).

Tudatos fejlődés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 047 2

A legtöbb embernek van valamilyen elképzelése a tanulásról, ami főként saját tapasztalatából ered. Azonban a tanulással töltött idő nem jelenti azt, hogy mindenki egyformán tud tanulni. A hatékony tanulás egyik fontos feltétele az önszabályozás, ami megfelelő tanulási stratégiák és motívumok elsajátítását, alkalmazását jelenti.

A szerző az SZTE Neveléstudományi Intézetének adjunktusa, könyvében több mint egy évtizedes kutatómunkáját foglalja össze. Áttekintést nyújt a téma legfontosabb nemzetközi modelljeiről, szintetizálja az önszabályozás és a tanulás pszichológiai és pedagógiai megközelítéseit. Széles életkori skálát átölelő empirikus vizsgálatai alapján bemutatja az önszabályozott tanulás mérési lehetőségeit, fejlődési ütemét. Részletesen ismertet egy nemzetközi modelleken alapuló, saját kidolgozású fejlesztőprogramot, ami egyedülálló nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is. A kutatások és a fejlesztés eredményei azt bizonyítják, hogy szükséges az önszabályozott tanulás célzott fejlesztése, hiszen az iskolában eltöltött évek nem kedveznek a tanulás iránti motiváció fenntartásának, és beavatkozás hiányában már egy tanév alatt is csökkenhet az önszabályozott tanulás.

A könyv elsősorban a tanulással foglalkozó kutatók, gyakorlati szakemberek, pedagógusok számára nyújt segítséget, ám témája miatt szélesebb olvasóközönség számára is hasznos lehet.

Hivatkozás: https://mersz.hu/d-tudatos-fejlodes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave