Szalay Olga

Kodály, a népzenekutató és tudományos műhelye


Bartók elmenetele. Kodály széljegyzetei bartók zenei rendjéhez

Az utókor által „Bartók-rend”-nek vagy egyszerűen „ritmusrend”-nek nevezett gyűjtemény rendszerét Bartók két fázisban alkotta meg. Az első szakasz vége Bartók: A magyar népdal című könyvének lezárása 1921-ben.1072 Ebben kapott nyilvánosságot először az új rendszer, amely a Bartók által módosított Ilmari Krohn-féle szisztéma néhány elemét megtartva, szakít az addigi egységes elvű, szótárszerű renddel, és a dallamok stílussajátságait, stílusfejlődését jobban kiemelő ún. grammatikai jegyeket helyezi előtérbe.1073 A második szakasz 1934 és 1940 közé esik, amikor Bartókot zeneakadémiai tanári állásából a Magyar Tudományos Akadémiára helyezik át. Itt főállású népzenekutatóként intenzíven folytatja a hangfelvételek lejegyzését, a korábbiak revízióját, az új gyűjtések másoltatását és beosztását asszisztenseivel: Kerényi Györggyel, Rácz Ilonával, Veress Sándorral, Deutsch Jenővel és külső munkatársakkal. Publikált rendszere 7814 dallam alapján készült, s ekkoriban bővült tovább még 5527 dallammal.1074 A húszas, harmincas években ugyanis új gyűjtési hullám indult el, Kodály, Lajtha László, Domokos Pál Péter, Péczely Attila, de főként a tanítványok (Ádám Jenő, Balla Péter, Csíky János, Dincsér Oszkár, Kerényi György, Manga János, Lükő Gábor, Seemayer Vilmos, Veress Sándor és mások) részvételével, amelynek elsősorban moldvai, dunántúli anyaga gazdagította jelentősen a gyűjteményt, és ezt még mind be kellett osztani. A legkésőbbi beosztott gyűjtések dátuma 1938, ez tehát a Bartók-rend lezárásának éve.1075 Az utolsó két évben került mellé állandó munkatársnak Rácz Ilona, aki 1938-tól a Bartók elmeneteléig tartó időszakot közeli tanúként írásában megörökítette.

Kodály, a népzenekutató és tudományos műhelye

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 122 6

Szalay Olga az MTA Zenetudományi Intézetében A Magyar Népzene Tára sorozat szerkesztőségének munkatársa. Legutóbbi könyvében munkatársával Kodály nagyszalontai gyűjtését adták közre (Szalay Olga - Rudas Péterné Kodály Zoltán nagyszalontai gyűjtése). Mostani, új eredményeket is bemutató önálló kötetében, amely a Jyväskyläi Egyetemen (Finnország) 2003-ban megvédett doktori disszertációja, húszéves Kodály-kutatásait összegzi.

Bartók Béla „a magyar népzene egyetlen alapos ismerője"-ként jellemezte kiváló kortársát és barátját. Eősze László e könyv előszavában írja Kodályról: „Bármilyen sokágú volt is munkássága, középpontjában - s a többi ágra kisugárzó hatással - mindvégig a népzenekutatás állt. ... E kötet lapjain egy tudatosan felépített, szinte művészileg eltervezett, nagy ívű pálya képe rajzolódik ki."

A népzenetudós Kodály életművét (1905-1967) először kísérhetjük végig részletesen. A kötetben nem csupán a publikált eredmények sorakoznak egymás mellé. Kirajzolódik a népzenetudós működésének teljes spektruma, fény derül a félbeszakadt vagy csupán tervezésig jutott munkákra, és egy új tudományág kodályi koncepciója válik láthatóvá. A szerző a népzene oldaláról világít rá a kutatói és a kompozíciós, illetőleg pedagógiai munkásság közti összefüggésekre. Kodály 1945 után is továbbívelő tudósi pályájának középpontjában A Magyar Népzene Tára összkiadás megindítása s ezzel együtt a maga köré gyűjtött munkatársakból, Népzenekutató Csoport néven az összehasonlító népzenetudomány sajátosan magyar műhelyének megteremtése áll.

Hivatkozás: https://mersz.hu/szalay-kodaly-a-nepzenekutato-es-tudomanyos-muhelye//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave