Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Az életmű második szakasza

Az 1630-as években változás következett be Hals stílusában: eszközei egyszerűbbek lettek, az élénk kolorit helyét átvette a monokrómia, ezzel együtt nagyobb festői egységet tapasztalhatunk képein. Ez a változás általános tendencia volt a korabeli holland festészetben (van Goyen tájképein és Heda csendéletein is megfigyelhető), de még a divatban is megjelent (a század első évtizedeiben viselt gazdagon hímzett, élénk színű öltözetet komoly és előkelő fekete ruhákra cserélték). Halsnál a körvonalak egyszerűsödése, a fekete dominanciája, valamint a figura és háttér kontrasztjának csökkentése jelzi az átalakulást, bár még gyakran feltűnik a pillanatnyiságot sugalló beállítás (Nicolaes Hasselaer, 1630–35) vagy az élénk érzelmi kifejezés (Pieter van den Broecke, 1633). A Malle Babbe (1633–35) címen ismert kép a groteszk karakter és a spontán érzelemkifejezés megragadásának egyedülálló képességével nagy hatással volt a 19. századi realistákra (Courbet másolatot készített róla).

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave