Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Korai művek

Rembrandt pályáját történeti képek festésével kezdte. Legkorábbi datált műve a Szent István megkövezése (1625 k.) az amszterdami történeti festők ízlését követi, s igen közel áll mestere, Pieter Lastman felfogásához. Az első keresztény mártír halálát Rembrandt erőteljes gesztusokkal és chiaroscuróval festette meg, alakjait színpadias kosztümökbe öltöztette. A világos és sötét színek erős kontrasztja, a zsúfolt kompozíció, a drámai pátosz mind a korszak históriafestőinek körében divatos italinizáló modor jegyei. Abban a figurában, aki a főszereplő feje fölött riadtan és fájdalmas tekintettel tekint ki a nézőre, magára Rembrandtra ismerhetünk. A leideni évei alatt a fiatal művész sokszor használta önmagát modellként, hogy az arcán megjelenő fényhatásokat vagy az érzelmek kifejezését tanulmányozza. Ez a gyakorlat nem volt ismeretlen a barokk művészetben, pályája kezdetén Caravaggio és Bernini is élt vele. Rembrandt tanítványa, Samuel van Hoogstraten saját növendékeit úgy oktatta, hogy ahhoz, hogy a történeti képeikben minél érzelemgazdagabb figurákat teremtsenek, váljanak színésszé a tükör előtt, legyenek egy személyben előadók és nézők.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave